PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej hej!!

Håller på att leta en Amazon för fullt... Har varit och kollat på ett par men inget av intresse... Ska ha den som sommar/hobby bil...

Jag är väl rätt så "petig" av mig, vill gärna att gerjorna är i bra skick... Men på en bil som börjar bli ett par år får man väl ta lite små fix, och det har jag inget i mot heller... Men... Har några funderingar, rätta mig gärna om jag har fel...

Jag är ingen "Orginalare" men inte "pimp my ride" heller om du förstår :D
Lite mitt i mellan kanske man kan säga, skulle vilja ha en med något trimmad motor och lite sänkt mm...

Har letat i prisklassen 15-20t men kanske ska kolla på dom som står lite högre med tanke på att tiden jag har räcker knappt till som det är, alltså inget objekt :???:

Vad ska jag leta efter?

Har fått för mig att tvådörrars står i lite högre i pris/mer eftertraktad? Själv tycker jag att den är finare.
Vilket år kom skiv bromsarna? Max tillåten effekt med gamla bromsarna? Har för mig att det är 150hk? Finns ju en massa "objekt" på te.x Blocket där man rostlagat och sen inte orkat göra mer... Vågar man "dra" på sig en i särskruvad som enligt säljaren är komplett? För min del är rostiga Amazoner helt ointressanta... Det vimmlar ju av reservdelar och i stort sett går allt att få tag i som jag fattar det?? Vad ska man passa sig för? Bromsarna verkar vara ett stort bekymmer, många får ombesiktning p.g.a ogämn bromsverkan... Gäller det "alla" Amazoner? Sen vet jag om en B23:a till salu med motorfästen till Amazon men behövs en ny regbesiktning om man skulle stoppa i en sådan Te.x?? Och vad ska man betala för en sån? Vet inte skicket, bara att den fungerar...

Oj det blev en del funderingar... :D

Jätte tacksam för tips/råd och svar... Hur tänkte du/ni när ni köpte eran pärla?

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
av lilleman
jag har haft 17stycken amazoner mellan 1960 o 1970 årsmodell
själv tycker jag att dem äldre versionerna är snyggast
om jag minns rätt så kom skivbromsarna på 65-årsm
dem äldre rostade lite mer eftersom man inte rostskyddsbehandlade
i hålrumen i början jag minns inte vilket år man började
rostskydda i hålrummen.jag hade också köpt en så bra bil så möjligt
en 57a hade inte varit fel gärna med rätt front :P mvh/roger
lycka till med köpet.jag har också för mig att man får ha max 150-160hkr med skivbromsar.en vän till min far hade en bra trimmad amazon
när hastighetsmätaren gick i botten så började den om från början :lol:
av Amarace
Tvådörrars är väl inte mer eftertraktade egentligen, dom är ju mycket vanligare än 4-dörrars.

Skivbromsar kom på årsmodell 65, på sport kom det dock tidigare.

Effektgränserna är 100hk med trumbromsar fram, 150hk med skivbromsar fram, för bägge gäller max vrid på 196,2Nm .

Ojämn bromsverkan är inga problem så länge man underhåller bromsarna och justerar dom, många nuförtiden som har en äldre bil med trumbromsar vet inte ens at man måste justera bromsarna själv och då blir det ju därefter.

Undvik isärplockade objekt, du vet aldrig hur mycket som fattas egentligen, men har man tid och tillgång till en reservdelsbil eller liknande kan det ju vara ett bra objekt kanske.
Mekaniskt finns ju det mesta fortfarande att få tag på, så på det viset går det ju alltid att renovera rätt så enkelt, karossmässigt är värre om man inte vill/kan svetsa. Kolla "renoverade" objekt noga, kan se fin ut men är egentligen en spackelhög.

Med B23 måste du regga om.
av Micklo
Kan det bli problem om man måste göra en regbesiktning?? Och vad kollar dom då och varför?? Är det av säkerhets skäl eller försäkring mässiga skäl mm?

Kan dom göra en effekt/Hk "kontroll?"' om bp misstänker att den e tok trimmad eller nått?

Kollade på en Ama idag...

En -60:a
6 Ägare
4 Dörr
Skatt+bes
Två färgad Vitt tak/Resten svart
Mycket fint skick, lite rost under bakluckan, nått dörruppslag, halvtaskig lack på endel ställen, omlackad någon gång med nya skärmkanter bak, såg riktigt fin ut under...
Hyffsat krom, fin inredning förutom tyglisterna och taket, Ingen sprucken
instrumentbräda... Orginal radion satt kvar :D

Han skulle ha 20t... Helt klart värd pengarna, men ska fundera lite till :D

Helhetsintrycket var att det var en mycket fin bil... Men, jag vill inte ha en 6voltare och inte en 4dörrars... Men det är klart, det är skicket på bilen som styr...
Behöver lite omsorg för att bli i toppskick... Eller i det skicket jag vill ha den i allafall :D

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]