PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lassas
Tjena!
Så här är det, jag har en kapad epa duett/pv (vet ej årsmodell men kan vara en 54:a) som jag har lite problem med vindrutetorkarna som är vakumstyrda. Nu undrar jag hur det är man ska koppla dom, nu är dom kopplade direkt från insuget? till torkarmotorn

Bild på slangdragningen som den ser ut nu...

(Vet att det inte är något vidare med två slangar som sitter i varandra men tänkte fråga här innan jag fixar till det bättre)

Är det rätt kopplat? Eller ska slangen kopplas på en liten vakuumklocka nere på andra sidan av motorn först och sedan till torkarmotorn??

Bild på vakuumklockan ner på höger sida av motorn...

PS. Det är en B20 motor.
Torkarna fungerar ibland (funkar jätte bra när det är torrt väder men när det regnar så kommer dom knappt upp till halva rutan...) Kan inte så mycket om detta så är tacksam för alla vettiga svar :wink: DS.

Mvh Lassas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du med vakumklocka menar den här så är det bränslepumpen:
*minskar ner enorm bitmapbild och sparar som jpg*
Bild

Sen säger det inte så mycket att se en slang från insuget och in genom torpeden. Vad tar den vägen sen?
Jag har dålig kolla på vakuumdrivna torkare, men rent allmänt borde det sitta en backventil på vägen, och kanske en tank. Du har mest vakuum när du motorbromsar, när du gasar försvinner det nästan helt. Så utan backventil styr du hastigheten på torkarna med gasen, fast "bakvänt"...
av Lassas
Jasså! Där ser du hur mycket jag vet :oops: :wink: Men då tror jag faktiskt det bara är att fixa till slangöverföringen med slangarna som sitter i varandra, å täta till dom så det inte läcker där så ska det nog funka bättre allefal, annars får man väl köpa en elektisk motor bara...
För det där med motorbromsen har jag märkt...

Aja så här ser det allefal ut där slangen kommer in under instrumenbrädan...
Bild
Bild

Tack för hjälpen!
//Lassas

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]