PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av fronta
Hejsan, det här lär man väl få några svar på, alla verkar kunna utan jag, men det är ju snällt om man kan få hjälp med antagligen för andra lätta saker:)
Har trilskat med min motor till o från, nu har jag bensin till stiften och motorn är korrekt nollad.
Men bilen gick inte iaf, så igår tänkte jag kolla gnistan= inte ett skit på någon av kablarna.
Vad gör man i nästa steg i denna felsökningen?
Kan man på ngt sätt följa felet bakåt/framåt?
Saker jag tänker på men vill inte byta allt:
1. Fördelarlocket.
2. Rätt jordat, Konding o Spole (motorn är iaf jordad)
3. Kabel mellan Fördelare och Tändspole.
4. Tändspolen
5. Kan det vara dubbla motstånd till tändspolen, innbyggt o ett förmonterat.
6. Rätt ström fram till tändspolen.

Ngn som vill tala om hur man kollar upp punkterna eller vet vad felet är
av fronta
Oki en snabbis i garaget:) Fördelarlocket är intakt o verkar helt reko.
Däremot strömmarna till tändspolen verkar ju?
Ingen tändning. Jord på alla kablar= plus o minus på tändspolen o nere vid kondensatorn o båda sidor av brytaren.
Slår jag sen på tändningen har jag plus på alla dessa hela vägen ner utan på brytarsidan ner mot fördelaren oavsett om jag delar på dem eller ej?
Kabeln mellan kondensatorn och tändspolen är kopplad till minussidan på spolen, skall den väl vara? Men känns fel att det är plus hela vägen neråt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med brytaren öppen blir det plus hela vägen ner, dra runt motorn så den stänger. Kolla avståndet, kan det vara så stort att den inte stänger alls?
av fronta
Hejsan, brytaren stänger, men det är plus hela vägen öppen som stängd, trots att det är minus på andra sidan om du förstår. Inte på sidan som är kopplad till kondingen alltså utan den ner mot fördelarenbotten?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dags att byta brytare då, eller iaf fila lite på kontakterna?
av Raggo
Samma sak på min duett, men då hade kabeln brunnit som är från tändningslåset där vars man startar me nyckeln, den kabeln hade brunnit så jag drog en nykabel till tändspolen å kopplade till en vipp knapp.. funkar hur fint som helst :)

..Vad som förbryllar är att när j[…]

Om bränsletrycket verkligen är svajigt s[…]

Man kan ju tejpa på utsidan runt kanterna p&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]