PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej!
Jag köpte en totalrenoverad bil i våras och då menar jag totalt. Allt löst är ersatt med nya delar. Ägaren har lagt ut jobbet till en mekaniker så han vet inte alla detaljer själv.

Därför är jag osäker på vilken typ av bromsvätska som finns i systemet. Om det är vanlig bromsvåtsak så bore jag ju byta den som en service åtgärd. Om det är silicon så behövs det inte då den inte tar upp vatten.

Någon som vet hur man kan veta hur man kan skilja don åt?

Jag kan tillägga tt jag har dålig erfarenhet av siliconvätskan sedan jag renoverade en Ford för ca 20 år sen och i god avsikt fyllde siliconvätska i systemet som var helt utbytt, dvs kompletta cylindrar , rör och slangar. Följande år fungerade inte bromsljuset. När jag bytt bromsljuskontakten så kunde jag inte lufta systemet pga att huvudbromscylindern inte gick tillbaka. Det visade sig att de nya packningarna svällt av vätskan. Exakt samma sak upprepade sig de två följande åren. Till ist tappade jag ur hela systemet och slog i Biltemas bromsvätska. Problemet borta. Även en bekant till mig som har en absolut mint condition -70 P1800E råkade ut för samma sak.

Om jag minns rätt hette soppan Cartel eller ngt liknande.

Några råd eller erfarernheter?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om silikon är bättre eller sämre vill jag inte ge mig in på, men:

Man kan inte byta vätska utan att tä isär oken. Luftnipplarna sitter längst upp för att få ut luften så en hel del vätska kommer att stanna kvar även om man blåser eller suger ut vätskan.

Silikonvätskan tar inte upp vatten, utan det lägger sig i botten. På en bil som står still halva året blir det nog bättre med en västka man kan byta ut och få med sig vattnet. På en tävlingbil å andra sidan där man river isär allt mellan varje race kan man kanske dra nytta av högre kokpunkt osv...
Användarvisningsbild
av P1800
OK, det finns massor med åsikter på Amazonforumet. Vad som är bäst kan man fundera på. Men viktigast för mig är att räkna ut vad som finns i systemet. Förr eller senare måste jag ju byta eller fylla på. Att blanda är säkert det allra sämsta.

Något tips? färg, lukt, vikt?, smak? Vad skiljer?
av *pettson*
P1800 skrev:OK, det finns massor med åsikter på Amazonforumet. Vad som är bäst kan man fundera på. Men viktigast för mig är att räkna ut vad som finns i systemet. Förr eller senare måste jag ju byta eller fylla på. Att blanda är säkert det allra sämsta.

Något tips? färg, lukt, vikt?, smak? Vad skiljer?
Bromsvätska av silicon brukar vara färgad för att inte kunna blandas ihop. Vanligast är faktiskt att siliconvätska är lila. Har använt dom rätt så mycket. Tyvärr finns det en uppsjö av siliconvätskor med. En del är icke blandbara och andra är blandbara. Vi kör blandbar eftersom vi inte kan garantera att systemet är snustorrt. Vi kör detta i en Austin mini 1275 roadster cab. Dock har vi inte haft några problems med detta på alla år. Vätskan är inköpt från mekonomen.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]