PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
har köpt en m41 nu :) ,
vad rekomenderar ni för olja i överväxeln och vad ska man ha i den "vanliga" delen? och vilka mängder?
av Noise
aha bra, säljaren sa att OD hade egen olja...
något speciellt märke på oljan som rekomenderas?
av heavy
Hej jag skulle nog köpa växelslådsolja sae 80 det ska det vara i m40 enl volvo..

Hälsn Heavy
av heavy
du har en nivå plugg på sidan v eller h fyrkantig sådan, oljan ska vara i jämn höjd med underkanten med hållet.

Hälsn Heavy
Användarvisningsbild
av Hasse63
SAE 30 rekomenderar Volvo till M41. SAE 80 lär bli för tjock, kan bli så odn inte går i pga för tjock olja

I M46 så ska det vara ATF och där har jag 5-50 helsyntet vilket funkar helbra. 2,4 liter eller nått rymmer den så kosta på lite du.

Det är garanterat samma olja till hela lådan. lossa pluggen på lådan och locket på od-delen som sitter i 6 skruv och passa på att rengöra silen som sitter där.
av Noise
ok jag använder bilen året runt, ska jag ha syntetisk 10-30 olja? något speciellt märke som är bra?
det känns som om det är värt att ge en m41 något lyxigt
Användarvisningsbild
av P1800
Den information som jag fått från personer som jag uppfattat som kunniga skulle jag sammanfatta som följer:

Vanlig mineralolja 10/30 fungerar utmärkt och är billigast. Jag har kört med sådan olja sen 1983 i min -64 P1800. Det kan nog t o m vara olja från Biltema som jag använt till växellådan.
Olja för automatlådor (ATF har jag för mig att de kallas) ska också fungera. Jag har dock inte använt sån olja. De brukar vara röda till färgen.

Man ska absolut inte slå i transmissionsolja med EP-tillsats. Dessa är till för att undvika att kuggytorna mikrosvetsas pga av de höga yttryck som uppstår i hypoidväxeln i bakaxlar. Volvolådornas synkroniseringsringar är tillverkade i en legering som förstörs av EP-olja

Vad de flesta inte känner till är att det är olika system för viskositetsangivelse på Växelolja resp motorolja. Tvärt emot vad de flesta tror så är det ingen större skillnad på viskositeten på en 10-30 motorolja och en 80/90 transmissionsolja. Skälet till att man gjort detta är att oljorna inte ska förväxlas. Motoroljor hittar man i intervallet 0-50 medan transmissionsoljorna ligger högre utan att för den saken skull vara tjockare. Skillnaden ligger i tillsatserna.

Jag avråder från att labba med syntetiska oljor i overdrivelådan. Planetväxeln är beroende av friktion för att inte tappa greppet och gå ner på direktväxel. Min teori är att syntetoljorna kan ge lägre friktion.
av Askp
Körde min p1800 i många år med automatlådeolja (dextron) i växellåda o överväxel. Den informationen jag fick var att man skulle använda den så blev lådan mer lättväxlad. Tyvärr så läckte det mycket med den oljan i lådan. Till slut tröttnade jag på dessa irriterande oljefläckar under bilen och ständiga påfyllningar. När jag bytade olja på motorn 2004 bytade jag även till vanlig motorolja (mineralolja 10/40) i växelåda och överväxel. Har nu kört i 3 år utan problem och utan oljefläckar.
av 164anders
det går att köra med EP-tillsats om det är en GL-3 eller GL-4 däremot är hypoidolja dvs GL-5 bannlyst.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]