- sön 07 okt 2007, 13:15
Den information som jag fått från personer som jag uppfattat som kunniga skulle jag sammanfatta som följer:
Vanlig mineralolja 10/30 fungerar utmärkt och är billigast. Jag har kört med sådan olja sen 1983 i min -64 P1800. Det kan nog t o m vara olja från Biltema som jag använt till växellådan.
Olja för automatlådor (ATF har jag för mig att de kallas) ska också fungera. Jag har dock inte använt sån olja. De brukar vara röda till färgen.
Man ska absolut inte slå i transmissionsolja med EP-tillsats. Dessa är till för att undvika att kuggytorna mikrosvetsas pga av de höga yttryck som uppstår i hypoidväxeln i bakaxlar. Volvolådornas synkroniseringsringar är tillverkade i en legering som förstörs av EP-olja
Vad de flesta inte känner till är att det är olika system för viskositetsangivelse på Växelolja resp motorolja. Tvärt emot vad de flesta tror så är det ingen större skillnad på viskositeten på en 10-30 motorolja och en 80/90 transmissionsolja. Skälet till att man gjort detta är att oljorna inte ska förväxlas. Motoroljor hittar man i intervallet 0-50 medan transmissionsoljorna ligger högre utan att för den saken skull vara tjockare. Skillnaden ligger i tillsatserna.
Jag avråder från att labba med syntetiska oljor i overdrivelådan. Planetväxeln är beroende av friktion för att inte tappa greppet och gå ner på direktväxel. Min teori är att syntetoljorna kan ge lägre friktion.
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87
http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10