PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lule-Jonas
Hej, har en PV -53 som inte vill tända till ens. Nu har jag bytt tändkablar, stift, fördelarlock, rotor, kondensator och brytare och har blå gnista på alla stift men den vägrar att tända på både bensin och startgas, vad bör man göra då?

Köpte bilen nyligen och förre ägaren hade tydligen startat den med ett 12 V batteri, kan tändspolen ha tagit stryk då, men borde jag i så fall ha gnista?
Användarvisningsbild
av Amapola
Tänder den inte till ens på startgas, är väl frågan hur tändningen är ställd. Har du kraftig blå gnista, är spolen hel.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Blir den sur?
av Lule-Jonas
Nej den tycks inte bli sur, men när man gasar sprutar förgasaren in bensin så det är märkligt att den inte blir sur faktiskt, vad ska man tro om det?

Sen funderar jag vidare på tändspolen, vad ska det vara för motstånd i den? Om man mäter med multimeter mellan den grova kabeln (den som går till fördelarlocket) och den veka (som går till sidan av fördelaren) får man motståndet 113 kiloohm, är det i sin ordning?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Snurrar kammen när du kör med startmotorn?
av Lule-Jonas
Rotorn snurrar iaf när man vrider runt motorn för hand.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Så gnista finns, rätt kabel till rätt stift, och inte ens ett litet puffande?
Kompression, ventiler öppnar och stänger som dom ska?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Jag skulle "komptesta" en bil som stått ett tag och den ville inte starta trotts att det var gnista på alla stift och motorn var för övrigt orörd. då jag till slut satte i andra stift så startade den "på en gång" så stiften funkade inte då de utsattes för tryck. Detta var första gången alla stift var döda annars så har det varit nått enstaka stift som dött...så prova byta stift om allt annat är ok :wink:
av Lule-Jonas
Jag har nu fått någon enstaka baktändning och när vi provade att kasta om tändkablarna för att "testa nåt nytt" slog det lågor ur förgasaren lite då och då när vi körde på startmotorn vilket väl bevisar att någon eller några insugsventiler var öppna vid tändningen?

Kompressionen har jag ej kollat men ska göra det så fort jag får tid. Ventilerna har jag ställt in så de borde gå rätt, har även nya stift men jag kanske borde byta dem igen då?

Verkar mitt värde på 113 kiloohm för tändspolen vettigt? Skrev högre upp på sidan hur jag mätte det.

Ettans cylinder är väl som på andra motorer den cylinder som sitter längst fram (närmast kylaren)? Bara så att det inte blivit fel tändföljd p.g.a. det.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]