PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av aliwin
jag vill ha ca 160-180hk i min b20! kan någon ge mig förslag på kam och sånt? den ska helst dra på så låga varv som möjligt men ge så mycke effekt som möjligt! jag har redan dubbla weber 45or liggade. vad behövs för 160-170hk? ge förslag på bra trim!
Användarvisningsbild
av Loner
Turbo eller kompressor tycker jag vore skojjigt..

/L
Användarvisningsbild
av Fluffen
En genomgång av motorn innan eventuell turbo konvertering är väl aldrig fel..... :D
av aliwin
okej men om jag ska ha turbo hur fan bygger man då? bilder, guider vore inte fel :lol: Hur många bar kan jag ladda utan att den går sönder och hur mycke effekt ger de med en turbo?
Användarvisningsbild
av Fluffen
kolla på blocket har sett turbokonverteringssatster där om du inte vill bygga själv.
av aliwin
jo jag vill bygga de själv men vill ha tips och hur jag ska bygga de och på vilket sätt som är lättast men ändå ger en rejäl effektökning!
av 544b20
Om du redan har ett par 45:0r kan du komma upp i den effekten med en sugmotor. Ta kontakt med företagen KG-trimning eller TG-motor för att få veta vad som krävs.
av Addekarlsson
Sugmotorhästar är mycket manligare än turbomotorhästar, så satsa på sugmotor du.
Precis som 544b20 säger, du har en bra start redan.

försök få tag på KG-Trrimnings produktkatalog, för i den står det en hel del matnyttigt för dig, samt att dom har det mesta du behöver oxå vad gäller delar.

Mvh/ Adde
av Amarace
En bra kam (nån av KG's eftermarknadskammar, inte R el liknande), en bra topp, för den effekten är en Steg3 lämpligt (steg 2 fungerar väl men då ska man ha allt väldigt bra konfigurerat och justerat), balanserad motor, elektronisk pump med regulator, original pump räcker inte.

Sist jag hade en trimmad B20 så var den borrad till 2,1 liter, balanserad, R-kam, Motsvarande Steg2-topp med dubbla ventilfjädrar, Facet elektronisk pump, Weber 45'or, 2,5 tums avgas med extraktor m.m. Allt var från KG och sades ge ca 180hk, jag tippar på att den kanske gav 160hk, men den rörde på sig ordentligt. Balansering och bra injustering är viktigt. Den motorn med originalpump räckte till att jag drog ur den på 1:an, 2:an och 3:an nästan till slutet, sen dog den för att flottörhusen var tomma, men elektronisk pump drog jag ut den på alla växlar (så långt jag vågade på fyran, en 142:a är inte den vägstabilaste bilen).

Att du har Weber 45'or är ju bara en grund, du måste ju bestycka dom för att passa den motor du bygger också.
av aliwin
jo men jag vill inte lägga för mycke pengar på en b20! någon som kan de med turbo då? tips hur jag ska bygga?

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]