- fre 21 sep 2007, 15:32
#134227
En bra kam (nån av KG's eftermarknadskammar, inte R el liknande), en bra topp, för den effekten är en Steg3 lämpligt (steg 2 fungerar väl men då ska man ha allt väldigt bra konfigurerat och justerat), balanserad motor, elektronisk pump med regulator, original pump räcker inte.
Sist jag hade en trimmad B20 så var den borrad till 2,1 liter, balanserad, R-kam, Motsvarande Steg2-topp med dubbla ventilfjädrar, Facet elektronisk pump, Weber 45'or, 2,5 tums avgas med extraktor m.m. Allt var från KG och sades ge ca 180hk, jag tippar på att den kanske gav 160hk, men den rörde på sig ordentligt. Balansering och bra injustering är viktigt. Den motorn med originalpump räckte till att jag drog ur den på 1:an, 2:an och 3:an nästan till slutet, sen dog den för att flottörhusen var tomma, men elektronisk pump drog jag ut den på alla växlar (så långt jag vågade på fyran, en 142:a är inte den vägstabilaste bilen).
Att du har Weber 45'or är ju bara en grund, du måste ju bestycka dom för att passa den motor du bygger också.
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88