PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej som ni kanske har förstått så har ja en taskig BW35 låda... när ja besiktade den 29Juni så var oljan runt max strecket, men när jag kollade idag så var det bara en liten droppe längst ned på stickan... Och vad fick då mig att titta på oljestickan?

Joo det var så att jag var ute o körde i onsdags o märkte att om man stannade (typ vid rött llr så) o skulle iväg så gasar man ju me Driven i men då liksom varvar motorn up i varv o typ kastar i en växel så det smäller i lådan... o nu har det bara blivit värre... nu när man kör så typ slirar den också... så jag antar att jag inte bör köra mycket mera med bilen, eller?

O då är min fråga så här: Vart har oljan tagit vägen?
1. Den kan ha runnit ut
2. Någon kan ha tappat ur oljan (knappast troligt)
3. Den tar oljan på någe vis

Någon som skulle vilja vara snäll o hjälpa en gammal hederlig Volvo144?
Tack på förhand [/code]
av anp
Läckage är det mest troliga, vilket borde ha märkts tydligt långt innan du fick de här problemen.
Volvo tar 180 kronor för en packning till tråget, och Statoil tar 480 kronor för en 10 liters dunk automatlådeolja typ F ( ska vara typ G egentligen, men F är nära nog vad jag förstått. Dexron II eller III skall du inte använda )
Påfyllning av olja sker via oljestickans rör, med hjälp av liten tratt ( och ev, passande slangstump )

Kolla även oljestickans anslutning i lådan, och ev, rör/slangar till automatlådekylaren.

Edit skrivfel på oljetyp.
Senast redigerad av 1 anp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men jag orkar inte hålla på o laga lådan... tror de e bättre o billiagare o stoppa i en manuell m40/m41 eller vad tror du?
Kommer spara många droppar bränsle/mil
av anp
Du orkar inte laga lådan, men vill bygga om till manuell?

Manuell är billigare i drift troligen, men väldigt mycket vanligare också. Jag hade lagat och behållit automatlådan. Men jag äger heller inte bilen...

Vad drar den per mil nu?
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
just nu drar den ca1,2liter/mil lugn körning... men de e ju mera drag i en manuell
av anp
1,2l/mil låter rätt mycket.
Går troligen att minska med genomgång av motor/förgasare.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
jag har i alla fall hitta felet på lådan... det visade sig vara en trasig packning till tråget på lådan, det är mämligen ett litet hål i packningen. så imorgon blir de o riva ned oljetråget o försöka få tag på någon packning.
av anp
Volvo har som sagt, 180 kronor.
Kontrollera att inte skruvarna dragits för hårt och deformerat packningsytan på tråget.
Vid sista bytet använde jag en film av silikon på undersidan av packningen.
Ytan mot lådan är slät, och tätar ändå.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Loctites blåa silicone 587 tror jag den heter är grymt bra emellan med packningen, funkar varje gång. :D
Det blåa genoskinliga siliconet som finns på mackar är skit, det luktar bara ättika. :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
anp skrev:Kontrollera att inte skruvarna dragits för hårt och deformerat packningsytan på tråget.
Exakt. Det problemet finns alltid med tråg och ventilkåpor av plåt. Ta en kulhammare och knacka tillbaka knölarna runt skruvhålen. Och dra sen lagom.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]