PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej har en liten fråga bara...

Det är så at när jag besiktade bilen ca 2mån sen så fick jag 3,3 i co halt... för att få ned denna är det bara o skruva på justerskruven? eller måste man göra någe mer... bilen har ny olja + filter, nya tändstift, luftfilter...
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
nee det är en enkel stromberg som sitter... men måste man använda instrument är det inte bara o skruva på skruven tills den börjar gå lättare i motorn?
av Noise
jag har skruvat ur min skruv tills motorn gick fint o bensinförbrukningen blev bra.
men jag är ingen expert, kan motorn skadas om den får för mager bränsleförbrukning men går som en klocka? eller är det lungt sålänge det går jämt o fint? min skruv är nästan helt utskruvad, skruvar jag in den så går bilen iaf sämre o drar mycket bensin.
av Amarace
Om du har stromberg så har du ingen justerskruv (el 67-68 fanns det så man kunde skruva under för att ställa munstycket), utan där pressar man munstycket uppåt eller neråt med specialverktyg för att ställa.
Men varöfr ska du ställa ner det? 3,3 är inte för mycket, en B20 brukar gå som bäst då.

Om du inte har B20 så kan du specifiera vad för bil och motor du har.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
jag vet att en polare justerade me någon sorts skruv under förgasaren, fast då använde vi ett mätinstrument... Det är en helt vanlig b20b me enkel stromberg... men jag tycker att man kan ställa ned till 2,5 iaf
av Rådlös
En fråga uppstår för mig när jag läser tråden: Vad för sorts mätinstrument använder man i dom här fallen?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Tidiga Stromberg har så man kan höja och sänka munstycket genom att skriva på den undre "skruven" (mässing) Har man ingen sån = nyare så är det specialvektyg för att pressa munstycket upp o ner

mätaren man an vänder är en CO mätare en sån de har på bilbesiktningen/bilverkstäder
av Rådlös
OK! Jag trodde ett tag att det har börjar bli vanligt med handhållna lambdainstrument. Men dom kostar ju i dom flesta fall lika mycket som en bättre begagnad bil.
Nu förstår jag sammanhanget lite bättre.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
joo det är möjligt att de e entidig stromberg... för det är usterskruv under som sagt... men så bästa sättet är att mäta me instrument alltså?

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]