PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
med gaser i kylsystemet
Bild

hur gör man för att plana toppen isåfall?
måste man lämmna bort den eller kan man göra det själv med enkla verktyg?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Man sätter upp toppen i en fräs och kör. Går ej att göra själv. (Om du inte har en egen fräs) :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag kan göra själv för jag har fräs på jobbet :P .På med diamantstålen så blir ytan blankare en sweemans oljesticka på 240:in :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det har varit lite diskussioner om fräsning vs planslipning på toppar. En del säger att ytan blir FÖR fin om man slipar så att packningen kryper iväg lättare. Å andra sidan har jag varit med om en topp fräst med sving, där frässpåren var så stora att packningen inte tätade. Det var iofs ett rätt dåligt jobb, dåligt skär och/eller för hög matning.
Jag tror inte det är nån fara med en slät och fin yta heller, med några gångers förstoring ser man att det finns en hel del som håller kvar packningen. Om du nu inte överdriver och tar det sista med autosol tills du kan spegla dig i den... :P
av Noise
tro jag får köpa en ny topp :( alternativet är att betala 700kr hos en firma som planar den och det är det inte värt.

ingen i närheten av borlänge som kan plana billigt?
av Noise
nu har jag äntligen fått toppen planad :) gratis också :D
men jag undrar om man ska fylla i kylarvatten innan man efterdrar toppen, och när man efterdrar ska man släppa lite på varje bult o sen dra 9kg eller ska man brara dra 9kg igen?
av Rådlös
Ursäkta en enkel amatör, men det är klart att du måste ha kylarvatten (med glykol) i motorn! Du skall ju varmköra motorn före du efterdrar.

Du skall först vid monteringen dra till ett visst värde i en viss följd. Man börjar i princip med den bulten som sitter närmast i mitten på topplocket, och går i en spiralform utåt. Sedan när du har varmkört, efterdrar du till ytterligare X kilo i samma mönster. Utan att lossa något.

Jag nämner inga siffror för dragmoment här för jag kan dom inte utantill, men dom finns säkert här på nätet i olika tabeller. Och det skiljer ibland mellan olika motormodeller. Sök detta och du kommer att finna.

Passa på att lära dig hur en momentnyckel fungerar innan du går på topplocket. Prova på något som är ovesäntligt i sammanhanget, där det inte gör något om du ändrar på bultar och muttrar. Många tror att man skall dra med ett "ryck" för att nyckeln skall lösa ut. Detta är helt förkastligt! Dra med ett jämnt men stadigt moment tills nyckeln löser ut på inställt moment.
av Noise
ok fint :)
jo idag plockade jag ihop motorn helt o hällde i olja o kylarvatten, varmkörde o efterdrog 9kg, det verkar som om det är tätt vad jag kan se inget bubbel i kylarvattnet olje läck m.m som innan :D, iof gick motorn som en påse nötter under varmkörningen men det kanske blir bra igen efter att jag justrerat ventilspelet eller?

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]