PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
idag har jag skruvat av toppen o då rann det ner vatten i oljan o cylindrarna.
vad gör jag nu? lär jag byta oljan? och om jag gör det lär jag byta filtret åsså? jag har ju inte kört så länge på den hära oljan.

är detta något att oroa sig för?
Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bara att byta filter och olja, en sådan liten kostnad är bara dumt att spara in på.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kan finnas risk att spåret för översta kolvringen är hopklämt. Vicka lite på kolven så känner du om den rör sig som den ska. Vrid ner den en cm så du kommer nedanför ev. vändkant. Jämför med de andra.
Putsa av märket lite, allt som sticker ut ökar risken för glödtändning. Samma sak om du planar toppen, runda av kanterna runt förbränningsrummen. Behövs inte mycket, bara så det inte känns vasst.

Håll dig gärna till en tråd, nu har du startat tre som handlar om samma sak...
/ Sparkz
av Noise
ok, men det är ingen ökad risk att kolven rasar eller nått?

sorry tänkte inte på det :oops:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Frågan är väl vad som har hänt, varför är märket där? Det ser inte ut som nån lös bit av t ex ett tändstift har åkt omkring heller, då skulle kolvtoppen vara ull med märken.
Kolven är det nog ingen fara med, så länge ringarna inte är fastklämda som sagt.
av Noise
ok hur ska kolven röra sig? (detta ä första gången jag pillar i en bilmotor)
det ser ut som att en bit av kolven pressats upp och sedan plattats till mot toppen.
det är likadant på en annan kolv men mindre.
Användarvisningsbild
av Lilja
Noise skrev:ok hur ska kolven röra sig? (detta ä första gången jag pillar i en bilmotor)
det ser ut som att en bit av kolven pressats upp och sedan plattats till mot toppen.
det är likadant på en annan kolv men mindre.
Vad är det för motor? Kan vara en ventil som tagit i någon gång. Svårt och säga när man inte ser det själv
av Noise
det är en b20a 60kw vad jag vet
Användarvisningsbild
av Lilja
Tittade på bilden nu såg den inte innan :lol: Nej det är ingen ventil tror snarar det beror på förtändning eller helt enkelt om någon tappat den i golvet vid tidigare tillfälle. Har aldrig sett märken så vid kanten.
av Noise
ok, men är det lungt att köra med det? eller kommer det att haverera när man är 100mil hemifrån
?

hur glappa får kolvarna vara i cylindrarna?

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]