PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej! jag skall tona rutorna på 144:an o då e frågan hur man får bort bakrutan samt dom små fönstrena som sitter mellan bakrutan och dörrrutorna bak?

O finns det några bra knep när man skall tona?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du nu ska vara så bekväm så du tar ut rutorna:
Sitter väl i gummilist, bara att ta en skruvmejsel och peta gummiläppen övar kanten på insidan. När den ska i igen lägger du ett snöre (ganska grovt, flagglina/tvättlina) i spåret i listen så det korsas i överkant. Ställ i rutan i underkant och dra i snöret samtidigt som nån trycker lite lagom från utsidan.

Se till att rutan är helt ren, fönsterputs och skrapa med rakblad. Lite pill med rakbladet mellan eltrådarna i bakrutan... Vräk på med diskmedel och vatten innan du lägger på filmen.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men vilket är lättast?

att ta bort rutan o lägga på solfilmen eller o sätta dit solfilmen me rutan på plats?
Användarvisningsbild
av camaro69
Hur långt är ett snöre?

Känns väl som en överloppsgärning att plocka ut rutorna. Så svårt är det inte att sätta solfilm, så att man måste plocka ut rutorna för att få ett fullgott resultat.

:D
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men om man skall lägga på en massa diskmedel o vatten blir det ju blött i bilen! det är inte bra...

Men hur får man bort den lilla rutan då? bakom bakdörren?
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men det sitter ju som en kromad list på utsidan v bakrutan hur får man bort den? utan att förstöra någonting...
Användarvisningsbild
av camaro69
Om du nu ska sätta solfilm, så gör på enklast möjliga sätt.

Att hålla på och krångla med att ta ut rutorna känns knappast som ett alternativ.

Lägg filmen på utsidan, skär till med rakblad. Ta vatten/diskmedelsblandningen och spruta på rutans insida. Av med skyddsfolien och häng upp. Tag gummiskrapan och pressa ut vattnet mellan ruta och film. Torka torrt.
Till bakrutan kan du låna käringens eller pojkvännens hårtork för att få filmen mjuk och följsam där rutan av välvd.

Svårare än så är det inte. Det som krävs är noggrannhet och tålamod.

Känns problemen oöverstigliga? Lämna till ett proffs som gör detta snabbt och enkelt. Värt varenda krona.
Vissa arbeten är värt att lämna bort.

Dom flesta har säkert skrattat sig harmynta :lol: åt klåpare :oops: som satt solfilm och sedan misslyckats med blåsor, bubblor och veck som följd. Ser ju bara för taskigt ut.

:D
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
joo då ser det ganska illa ut...

men jag har ytterligare en fråga!
Jag fick lite solfilm över efter arbetet... kan man tona typ blinkers fram och bakljusen bak med denna?
av Amarace
Volvo 144DL - 74 skrev:joo då ser det ganska illa ut...

men jag har ytterligare en fråga!
Jag fick lite solfilm över efter arbetet... kan man tona typ blinkers fram och bakljusen bak med denna?
Om du tycker det ser illa ut med blåsor m.m på rutor så är det än värre att sätta det på blinkers/bakljus, ser inte alls bra ut (tycker jag). Om du tvungen ska tona så skaffa riktig toningsfärg istället.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
ok men vart skaffar man det i så fall?

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]