PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jnse
Tjenare!

Har nyss köpt en buggy med B20A motor i.
Jag hade tänkt koppla in lite viktiga givare i den, som oljetemp, oljetryck, vattentemp.

Men... vilka givare på motorn är för vad?
Jag har inte lyckats hitta nån bild/schema som visar det.

Oljetemp och oljetryck borde väl bara ha en slutande kontakt i givaren va?
Så det bara är att koppla in en liten lampa direkt till dom?

Har B20 någon givare som ska mäta vattentemp? Kan man isåfall köpa en mätare från ex Biltema och koppla in direkt på den?
av Rådlös
Så här kan en tempmätare för kylvatten se ut: http://www.motometer.net/pdf/sensoren_t ... 120_so.pdf
Det är dock inte säkert att din är exakt lika. På B20 skall den sitta uppe på topplocket alldeles i höger bakkant.

Men den matas i original från en spänningsstabilisator i instrumentbrädan. Spänningen är i 240 modellerna, och troligen samma i 140 modellerna, 10 volt, +/- 0,2 volt. I mätaren/givaren finns ett motstånd som ändrar sig med temperaturen. Även tankmätaren matas från samma stabilisator.

En givare för oljetemp borde vara samma sak, men har du någon sådan givare på motorn?

Oljetryck har ju två olika givare. En som ger ett mätvärde till ett instrument, "G", och en som släcker en lampa så länge det finns tryck, "W". Båda kan ha samma givare med två utgångar i en kombinerad liten dosa. Det finns också enbart W- eller G-givare. Men du måste välja instrument därefter. Alltså: En W-givare för lampa fungerar inte till ett visarinstrument, och tvärtom.

Om du nu har ett hopplockat och hembyggt projekt, så bör du först ta reda på vilken typ av instrumentbräda du har. Har du däremot inga instrument, förselår jag att du börjar kolla på båtinstrument. Dom är visserligen långt dyrare än bilinstrument på t.ex. Biltema. Men du får lite insikt i vad du behöver och vill ha. Dessutom klarnar kanske lite funtioner? Sedan kan du ju köpa bilinstrumenten på Biltema med kunskapen du fick i båttillbehörsaffären. Vissa extra instrument som man köper lösa kan ha en inbyggd stabilisator, som jag nämnde härovan. Kolla upp detta.
av jnse
Tack för svaret :-)

Jag har ingen aning om ifall jag har givare för oljetemp, hade bara för mig att det fanns nån varningslampa för det också i äldre bilar, men jag kanske kom ihåg fel?

Det är alltså en "W-givare" som jag behöver till oljetrycket, men hur vet jag om det är en sån jag har? Står det på den?
Men det borde väl vara en sån som sitter i B20, det brukar väl bara vara en lampa som tänds och släcks i gamla bilar?

Just nu så har jag inga instrument alls i buggyn.
Vet du nåt bra ställe på nätet att kolla på olika instrument då? Vi har ingen båttillbehörsaffär här, åtminstone ingen som har grejer hemma hela tiden.

EDIT: Dom här vanliga oljetryckgivarna ("W"), dom går väl att köra med 12 volt?
hur funkar dom då, ska man koppla + direkt till lampan och sen koppla ihop lampan med givaren? (givaren sluter och jordar lampan om det inte är nåt tryck?)
av Rådlös
Jag ser när jag kollar på t.ex. SeaSea med båttillbehör att det är tydligen digitalvisande instrument som gäller i båtar i dag. Så det var lite överilat av mig. :oops:

Du kanske skall gå direkt till Biltema i stället.

Men på Volvo är det ju W-givare (lampa) som gäller i original för oljetryck. Den sitter nere vid oljefiltret i blocket. Instrumentfabrikatet VDO kör med Beteckningarna W och G. Det skall i så fall stå präglat på dom. Volvo köpte åtminstone tidigare sina instrument från VDO. Och i ditt fall med B20 är det så.

Oljetemp är lite "överkurs" på bilar. Det är nog mest intressant i tävlingssammanhang och liknande, så jag tror inte du behöver det. Har du bara ett bra och fungerande kylsystem så räcker det långt.

Laddningslampa, som slocknar när den laddar, är ju också standard på många bilar. Där finns det ju också mätarinstrument. I äldre tider var det ofta en visare som pekade på + eller -. Det visade åt vilket håll strömmen gick. Till batteriet, + (generatorn laddar) eller -, (strömmen går ifrån batteriet). Ett sådant instrument är egentligen bara intressant om man kan se detaljerat hur många Ampère det går för tillfället, och i vilken riktning. Och så detaljerade är dessvärre inte dom vanliga bilinstrumenten. Då är i så fall en voltmeter mera användbar. Den säger i klartext vad generatorn eller batteriet ger. När motorn snurrar visar den generatorns utspänning. När motorn står still visar den batteriets spänning. Men en vanlig laddningslampa tycker jag du skulle klara dig gott med. Givare för den är ju ett uttag på generatorn. Om jag inte minns fel, skall det heta "D+". (Kolla! Jag kan ha fel).

Så en sammanfattning: Hastighetsmätare måste du ha vid besiktning. Varvräknare är roligt, men inget nödvändigt. Tankmätare och tempmätare är nästan lika viktiga som hastighetsmätare. Båda matas i original från samma stabiliserade spänning. Men som sagt, lösa instrument som du skaffar, kan ha en egen lösning. Kolla vad som krävs när du köper.
Laddning och oljetryck fungerar tillfredsställande med enbart en (varsin) lampa. Sedan finns det ju diverse kontrollampor för heljus, körriktningsvisare m.m. Men det får väl rubriceras som "övriga tillbehör".

Oljetryckslampans funktion är rätt, som du antar. Jordningen bryts när det är tryck.
av jnse
Tack du :D

Nu så kommer aldrig den här kärran att besiktigas, det är en railbuggy / Dunebuggy, eller vad dom nu kallas:

Bild

Så det ska bara bli en rolig leksak :wink:

Oljetryckslampan har jag fixat nu och den fungerar som den ska.
Oljetempen kanske jag kan hoppa över då, men vattentempen ska jag försöka fixa nån mätare till, den kan ju vara ganska viktig.

Varvräknare kan man ju också fixa, så man ser att man inte övervarvar när man är ute och leker, lär väl ha hjälm på, så man lär väl inte höra så mycket av motorn.

Nästa problem är att Biltema ligger 30 mil härifrån, synd att dom slutade med postorder :cry:
Jag har inte hittat nåt annat ställe som säljer mätare och givare lika billigt som dom.

Tack för hjälpen! (W)

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]