PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dudde
Hej !
Jag bygger en Duett-pickis och har nu en lamell-diffad ''Televerks-axel''
Är det nån som vet villken utväxling dessa har. Min tidigare original har 4,56:1. Jag misstänker att den diffade är likvärdig i detta avseende.
Finns det nån annan vettig axel jag kan montera för att få ett behagligare varvtal eller är det kanske lättare att byta växellåda, villka passar då. Jag har en vanlig M-40 i dag. Att kapa kardantunneln verkar lite överkurs så frågan är om det finns nån som passar. Amazon hade väl nån overdrive-låda.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Amapola
Din misstanke är riktig. Sen, vad bakaxelbyte beträffar, så är det nog lättare att montera en M41- låda. Alltså en med överväxel. De lådorna satt mycket riktigt på Amazoner, och hade bakaxelutväxling just 4,56:1.
av Dudde
Ok,Tack för infon.
Vet du hur det skiljer i utväxling mellan M40 och M41 ?
Passar M41 ''rakt av'' i Duett ??
Är det en påbygd del själva överväxeln eller är det en helt annan låda ?
av Arne
M41 ryms inte i Duettens kardantunnel. Enklare är att ta en duett eller PV axel med utväxling 4,10:1.
Användarvisningsbild
av Amapola
M40 och M41 har samma utväxling i huvudlådan. Överväxeln är en tillsats eller extra låda som sitter efter huvudlådan. Men där finns vissa skillnader mellan M40 och M41. T.ex är bakre gaveln annorlunda. Oljan ska ju kunna rinna mellan delarna.Eftersom hela "paketet" blir längre, behöver du en kortare kardanstång och ett annat bakre fäste till växellådan. Plus lite annat som jag antagligen glömt, så riktigt "rakt av" passar den inte.
av Dudde
Det finns alltså Duett-axlar med olika utväxling. Då gäller det att jaga en annan axel. Vet man villken eller villka årsmodeller som har vad.eller hur skiljer man modellerna åt? Jag trodde alla Duett hade samma....
Det verkar ju onekligen lättare att byta axel än låda.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]