PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
idag skulle jag åka iväg och besiktiga bilen men efter att ha kört några km så börjader bilen krångla, det kändes ungefär som när man får soppatorsk men släpper man gasen går bilen på tomgång, gasar man på så varvar den upp ett tag men sedan dör den halvt igen :/ låter man den stå funkar den längre är man försiktig på gasen funkar den hyffsat.

mistänker själv att det kan vara tändningen som spökar.

edit: motorn är en b20a med stromberg
Användarvisningsbild
av igelkottar
Misstänker att det är hål i förgasarmembranet.
av Noise
nja kollade det och det såg fint ut, men borde inte bilen krånglat direkt då? den gick som en klocka de första km
Användarvisningsbild
av igelkottar
Beror väl på när det blir hål i så fall.

Tag du ur och drog i membrandet, för det är svårt att se småhål på plats.

Har du dåligt med bensin i tanken?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Membranet i förgasaren? Lossa fyra skruv till locket och ta av det. kolla efter hål i gummit. Kan vara bra att skaffa ett nytt innan, det sväller av bensinen och kan vara svårt att få dit igen. Var uppmärksam på hur det sittar, det finns små klackar på membranet som ska passa i motsvarande urtag i förgasaren och vakuumkolven för att hålla kolven på rätt håll. Hålen i botten på kolven ska vara riktade in mot motorn.
Fyll upp röret med ATF-olja när du sätter ihop det.
av Noise
ok, jag kollade det efteråt (men jag drog iof inte i det så mycket) + att jag tankade 10lite efter de första symptomen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad ni hann skriva då!

Lossa slangen på förgasaren och stick ner den i en flaska, starta och se så pumpen gör sitt jobb. (motorn går en stund på bränslet i flottörhuset.)
av Noise
ok, får väll kolla det, men det är iaf bensin i filtret men kanske inte tillräckligt
av Noise
nepp pumpen pumpar på fint den, kanske är nå skit i nålventilen?
av Noise
tror att jag hittat felet nu :D togisär förgasaren och hittade en massa smuts i metallfiltret innan nålventilen.
det var inte helt tätt så jag antar att flottören långsamt blivit full när bilen stog på tomgång och blivit tömd helt efter några km.

men det är störande att man sumpade en besiktning för ett sådant enkelt fel :( är 97% säker att bilen hade gått igenom ifall jag kommit fram

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]