PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
det droppar/sipprar vatten ur min kylare hålet är strax under inloppet från motorn.

har besiktning på torsdag så jag skulle behöva tipps på lagningsmetod
kemiskmetall? packningssilicon? kylarcement? lödning?

lödning har iaf ett minus eftersom jag inte har några grejor för det hemma :/
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag hade nog tagit kemiskmetall om det inte är stort hål
utan bara en spricka.
Användarvisningsbild
av siviak
Betänk att det måste vara helt och totalt jättetorrt för att kemiska metallen ska kunna fästa. Men är förarbetet bra gjort så är kemisk metall svårslaget som rep.medel. Vet av erfarenhet särskilt angående läckande kylare... :cry:
av Noise
om man ska löda krävs det något speciellt lödten, pasta m.m?
kan man ha t.ex sådant man har till elektronik?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om man ska vara seriös så ska man ha flussmedel men det går alldelles utmärkt utan bara det är RENT.
Senast jag lödde ett kyl så använde jag gassvetsen lite försiktigt och vanligt lödtenn och det funkade alldeles utmärkt.
av Noise
ok, brukar inte de flesta lödtenn ha inbyggt flussmedel nuförtiden?
Användarvisningsbild
av Hasse63
de flästa innehåller nån form av fluss. Det måste vara rent för att du ska kunna löda, borsta med en mässingsborste eller med en lite kniv.

Det finns en lite burk att köpa som innehåller en vätska som man kan pensla på för att få det rent så tennes ska fästa, tror det hette lödvatten.
Användarvisningsbild
av camaro69
Vanlig hederlig saltsyra går också perfekt att rengöra med innan lödningen startar.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tänk på att ha bra ventilation bara. :D

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]