PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6V elsystem, och har problem med att bränslemätaren inte fungerar. Den visar alltid tomt, oavsett hur mycket bensin det finns i tanken.

Jag har börjat felsöka och så här långt har jag kommit:

* När jag jordar givarkabeln (den som ska gå till tankgivaren) slår mätaren till tomt.
* När kabeln är frikopplad (inte jordad) visar mätaren fullt.
* När kabeln är ansluten till givaren i tanken visar mätaren tomt – oavsett tankens nivå.

Jag tog ut givaren ur tanken och mätte resistansen (ohm) mellan signalstiftet och själva kroppen/jord. Oavsett hur jag rör på armen med flottören så ligger motståndet stilla på omkring 200–300 ohm. Det händer alltså ingenting när jag rör armen, vilket jag tolkar som att givaren inte fungerar som den ska. Även flottören hade rostat och fått en spricka, så den behöver bytas ut mot något liknande.
kg61cTGN.jpg
kg61cTGN.jpg (169.97 KiB) Visad 17 gånger
Givaren är visserligen inte original, men är avsedd för bilen. Det verkar inte som att mätaren får någon varierande signal, vilket jag antar den ska få beroende på flottörens läge.

Min fråga:
Betyder detta att själva givarens motståndsdel är trasig, eller finns det något mer jag borde kontrollera? Är det ett vanligt problem att den visar ett fast ohm-värde oavsett läge, och finns det några knep på hur man kan åtgärda felet utan att behöva köpa en ny givare?

Bifogar lite bilder på mätaren.

Tacksam för hjälp, tips eller liknande erfarenheter!

/ Oliver F
QmnyikuY.jpg
QmnyikuY.jpg (244.69 KiB) Visad 17 gånger
9QLCDVPq.jpg
9QLCDVPq.jpg (146.79 KiB) Visad 17 gånger

Samma problem här.. Det blev bättre (l&[…]

Kolla så "släpskon" når[…]

Volvo 760 instrumentbelysning

Volvo 760 instrumentbelysning Har en 760 fr&arin[…]

Tjena, besiktade min 760 igår och fick 2a p&[…]