PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
min b20 blir jäkligt varm och kylarvattnet sprutar ur exp-kärlet,
Hur fixar jag det?

i kylarvattnet finns mörkbrun olja/gegga
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
du skulle behöva rensakylaren... tappa ur kylarvattnet och spola vatten där den undre kylarslangen sitter och spola ur ordentligt, och sedan häller u i vatten i kylaren samt kylar rensning och kör en stund tappar ur vattnet och spolar ur systemet ordentligt och sedan hälla i nytt kylarvatten,

Det kan också vara att du har en dålig termostat som inte öppnar ordentligt så testa och byt ut den
mvh Lennyboy
Användarvisningsbild
av lilleman
eftersom du har all oljegegg i vattnet så har troligen toppackningen gett upp mvh/roger
av Noise
ok, är den dryg och byta?
eller hur gör man?
Användarvisningsbild
av lilleman
nej inte på en gammal hederlig b20 :D dem är lätta att ha att göra med mvh/roger
av Noise
ok, är det sotningssats man ska köpa?
Är det något speciellt man ska tänka på när man plockar isär och sätter ihop grejorna?
av Ragnarpe
Om du ändå ska skruva av toppen så tycker jag att du ska vara noggrann och då menar jag att du dels bör slipa av toppen någon hundradels millimeter och dels slipa ventilerna. Visserligen är toppen av gjutjärn men en så pass gammal topp mår inte illa av en liten "avhyvling". Gör du det och samtidigt slipning av ventilerna, (med byte av styrningar och ev. tätningar) så kommer den o hålla länge, troligen längre än blocket. Byt samtidigt skruvarna till toppen och dra med momentnyckel enligt Volvos anvisningar.
av Noise
aj aj, mer jobb (har lite rost att laga åsså) ok, men hur gör man när man slipar ventilerna? och om man ska slipa toppen, gör man som på en moped att man lägger ett slippapper på ett plant underlag och drar lite?
av Noise
Hasse63 skrev:Köp inte packningar på Biltema bara :!: :!: :!: sattsa på Elring
ok, vad händer om man köper biltema föresten?
de är ju lockande lågt pris :roll:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]