PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Har du justerat bromsarna nyligen? Har du gjort något med bromspedalen?? Huvudcylindern??? Är bromspedalel i sitt översta läge, med fjäder tillbakadragen så där är ett spel i pedalen????
För säkert 35 år sedan höll jag på med en Duett som hade stora problem med anliggande bromsar, ägaren hade fått anmärkningar på besiktningen.
Renoverade samtliga bromsar runt om med nya hjulcylindrar fram o nya backar, nya slangar m.m. Funkade ett kort tag, men sen låg allt på igen. Visade sig vara huvudcylindern även om jag egentligen aldrig hittade exakt var i cylindern felet låg, så funkade det perfekt efter en rengöring av cylindern o ny packningsats. Felet var väldigt likt ditt i alla fall.
//Chris
På modeller med trumbroms runt om sitter det en backventil längst fram (vid utloppet) Den gör att det blir ett litet "förtryck"
Kolvpackningarna i hjulcylindrarna ska ha ett litet tryck på sig även om du inte bromsar. Så förklarades det för mig på 60-talet när man var frågvis.
Det finns ett antal plåtbrickor (2 st i varje trumma) ovanför hjulcylindern där framför allt sen inre av dom måste vara välsmord och rörlig. Och ska monteras på rätt håll (pil finns) för att det ska fungera. Det finns ju ingen stopp i nederkanten så det blir en typ av "självservo" när det långa bakre bromsbandet tar det mesta bromskraften. Och då ska det kunna röra sig i den inre av dom plåtbrickorna.
Bromspedalen ska unte kunna stiga om du har returfjädern monterad och rätt spel i pedalen
Om utjämningshålet inte fungerar kan bromsvätskan inte fritt strömma tillbaka, med anliggande broms som följd. Så långt är det rätt. Har ofta med pedalens återgång (eller inte återgång) att göra. Men det sitter en form av backventil allra längst fram i huvudcylindern. Funktion och nytta vet jag inte nu, men det jag skrev förut fick jag förklarat det för mig i mitten på 60-talet.
På den tiden hade alla bilar trumbroms. Det fanns bilar med skivbroms, men dessa var ytterst sällsynta på en lantorts bilverkstad med inriktning på jordbruksmaskiner, och böndernas privatbilar. Den första bil med skivbroms jag jobbade själv med var en Ford Zodiac från slutet på 60-talet . Den hade skivbroms även bak, och det var där det havereret.Den var ganska ny men det var (som vi då kallade) en resande och han hade kört många mil på kort tid. Han hade slitet ut bromsklossarna fortsatt att köra ändå. Han hade slitit ner stålbiten som beläget suttit på så har bromsat sista tiden med kolven i oket mot skivan tills skivan gått av och stannade så navet roterade fritt. Snacka om att använda grejerna "till det bitter end"
Jag förstår inte hur kravet på ett öppet utjämningshål kan fungera ihop med en backventil som blockerar ett fritt returflöde.

Förklaringen du fick på 60-talet har nog inte helt med verkligheten att göra. Men finns det någon förklaring i bild och/eller text som styrker det du skriver vill jag gärna se.
På bilden från boken som visar genomskärning av huvudcylindern är det position 11 jag menar. Men vad jag kommer ihåg var där en "pinne" mellan ventilen 11 och kolven 4. Men det var kanske på Amazonen. Det fanns ju fler än PV/Duett som hade trumbroms
renoveringssats-huvudcylinder-koppling-volvo-amazon-p1800.jpg
renoveringssats-huvudcylinder-koppling-volvo-amazon-p1800.jpg (9.51 KiB) Visad 4794 gånger
Amazon har samma huvudcylinder 62-68 oavsett skivor trummor eller servo.
Men detta fanns i verkstadshandboken bromsar Amazon vilket borde betyda att det förekommer bromssystem med kvarstående tryck, det är däremot ingen regel och dessutom okänt vilken biltillverkare som har använt den lösningen.
bromsar.png
bromsar.png (654.41 KiB) Visad 4579 gånger
Edit
444 har ett kvarstående tryck i bromssystemet enligt verkstadshandboken.
LarsBd skrev: lör 12 apr 2025, 10:35
Edit
444 har ett kvarstående tryck i bromssystemet enligt verkstadshandboken.
Då är väl detta förklaringen. Dom som jag lärde mig av när jag började på bilverkstad I mitten på 60-talet hade ju jobbat några år. Där var 3 man, 2 reparatörer som jobbat med bilar sedan 50-talet och chefen som började sin bana i bilbranschen före kriget och servade gengas lastbilar/traktorer under kriget

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]

Tekniskt ska det fungera, men praktiskt? Är h[…]