- ons 09 apr 2025, 13:11
Om utjämningshålet inte fungerar kan bromsvätskan inte fritt strömma tillbaka, med anliggande broms som följd. Så långt är det rätt. Har ofta med pedalens återgång (eller inte återgång) att göra. Men det sitter en form av backventil allra längst fram i huvudcylindern. Funktion och nytta vet jag inte nu, men det jag skrev förut fick jag förklarat det för mig i mitten på 60-talet.
På den tiden hade alla bilar trumbroms. Det fanns bilar med skivbroms, men dessa var ytterst sällsynta på en lantorts bilverkstad med inriktning på jordbruksmaskiner, och böndernas privatbilar. Den första bil med skivbroms jag jobbade själv med var en Ford Zodiac från slutet på 60-talet . Den hade skivbroms även bak, och det var där det havereret.Den var ganska ny men det var (som vi då kallade) en resande och han hade kört många mil på kort tid. Han hade slitet ut bromsklossarna fortsatt att köra ändå. Han hade slitit ner stålbiten som beläget suttit på så har bromsat sista tiden med kolven i oket mot skivan tills skivan gått av och stannade så navet roterade fritt. Snacka om att använda grejerna "till det bitter end"
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V