PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Chrar
Växellådan går väl ej att ta bort separat utan man får ta bort låda och sprängkåpan i ett stycke?Ser ut som man inte kommer åt övre skruvarna till lådan.mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
På nyare PV och Duett var det lättare att ta ner växellådan först. 3-växlade lådan på dom äldre modellerna är ju mindre, så det kanske funkar att ta ner ihop. Det är inte förrän i slutet på 70-talet som växellådan skruvas från insidan sprängkåpan. Det är trångt, krävs speciella lösningar, och på min 544 (B18) satt insex tum skruv, men tror att 444 hade mm mått och 6-kant skruv. Långa förlänare 6-kant hylsor och förstärkta polhemsknutar så funkar det. Kommer inte ihåg om jag bytt koppling på en 444, men några gånger på 110 (544) och 210 (Duett)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag har använt mig av en insex-bit och 10mm fast nyckel + förlängare för att få loss övre bultarna. När man väl lossat övre bultarna på det viset var det väldigt smidigt med en 10mm ringnyckel med spärrdel i änden för att lossa bultarna resten av vägen.
av Chrar
Är alltså utan kunskap överhuvudtaget och undrar nu hur hårt man vågar knacka på kardan då jag försöker lossa den fr medbringaren ( tror jag den heter) framme vid växellådan.Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har du lossat dem 2 bultarna till stödlagret? Rätt hårt vågar man slå. Men man får ju vrida kardanen lite hela tiden. Man kan om man har ett vasst stämjärn slå in det lite mellan medbringarna för att sära dem.
av Chrar
Stödlagret har jag nog inte lossat om det är det som sitter i mittersta leden.Verkar omöjligt komma åt.Måste jag dra kardanen bakåt för o lätta på spänningen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Stödlagret lär du lossa. Annars håller den kardan mot lådan. Trycker väl kanske inte hårt, men det är lite motstånd. Har för mig vi tog ner kardan helt när vi bytte på min farbrors PV.
av Chrar
Fick loss den utan lossa stödlagret ,mejsel i skarven. Hoppas man kan ta loss låda o kåpan över svänghjul i en enhet.Tack för all ovärderlig hjälp här :-)
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]