PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Tänkte så smått börja med Aman i helgen och fixa lite inför våren...
Den har stått i kallgarage sedan oktober. Förra våren monterade dit sprillans nya bromsok och nya belägg. Skivorna var så fina att de fick hänga med ett tag till.
De "nya" beläggen jag monterade var typ ett "Tradera fynd". Tror t.o.m. att det låg i original-förpackning (FERRODO... ?).
När jag skulle rulla fram bilen för att komma åt bättre gick den inte å rubba..
Visade sig att bägge framhjulen sitter fastrostade som berget, skivan var inte heller vacker..
Frågan är, vad innehöll de g:a beläggen... ?

Sedan var remskivan på växelströmman helsne åxå, tycket det rasslade lite när jag körde in den i höstas... men det är en annan historia..

Häpp
Nu visade det sig att generatorn var helslut... lagerlägena ...
Har Biltema någon bra som passar.. ?
Alltså växelströmare....
Ja säg det.... ?
I och med att jag har tillbehör/fäste för växelströmmare så slängde jag dit en typ Bosch 35A för många år sedan, har funkat fint...
Irokee skrev: sön 23 mar 2025, 18:13 Ja säg det.... ?
I och med att jag har tillbehör/fäste för växelströmmare så slängde jag dit en typ Bosch 35A för många år sedan, har funkat fint...
35 A satt original (B20) från början och en bit in på 80-talet. Då i början satt det en laddningsregulator vid sedan om generatorn. Senare sitter den inbyggd som den gör idag. Du har då en stor skruv i undre fäste, istället för dom 2 st 5/16" som sitter på original likströms generator. Typ sådan här
l30250_large_0~2.jpg
l30250_large_0~2.jpg (12.87 KiB) Visad 1473 gånger

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]