PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av VolvoEntusiasten69
Hej, köpte en Amazon me B18 från 62 idag och kopplingen är slapp. Trycker man ner den stannar den nere och den kopplar inte ur växlarna heller. Är det någon som vart med om detta innan?
Användarvisningsbild
av lennarte
Där är hydraulisk manövrering av kopplingen på dessa modeller. Det kanske är väldiga vattenblandad bromsvätska efter många år. I bromssystem det är det numera ganska vanligt att det byts bromsvätska, men kopplingen glöms ofta bort. Amazoner har ju skilda behållare, modernare bilar har gemensam behållare så där byts vätskan vid bromsrenovering. Prova att försiktigt lufta. Gummi packningarna kan vara ganska "svampig" efter så många år. Även om det är renoverat någon gång, det kan ju vara måånga år sedan.
Packningen i slavcylindern på min 745-a var ganska "svampig" när jag bytte den för något år sedan, och den är då 25 år nyare än din Amazon.
Ted68 skrev: lör 09 nov 2024, 18:18 Har inget svar, men grattis ändå till din klenod :) Är med sugen på en Amazon
Tack! Min far har en Amazon som hans farfar tog ut ny från Volvo som gått 7000mil. Den vi köpte idag ärvde en äldre kvinna efter sin mor så den har oxå endast 2 ägare och gott 2000mil.

Om hon är skriven i Norge får hon inte […]

Vad ska man med den där till? Räckv[…]

Bytte till svarta spegelkåpor á la Da[…]

Balans ljudsystem

Ny i forumet, precis köpt en lätt bega[…]