PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Griesel
Hej hej! Jag har en duett med en dieselmotor i på ca 50hk. Jag skulle vilja ha ner varvtalet på den genom att byta bakaxel till en med högre utväxling, men jag är rädd att den lilla motorn inte orkar det.

Vad tror ni? Jag har faktiskt inte kollat vilken utväxling den nuvarande bakaxeln har men duetter brukar ha 4:56 va? Hur tror ni en 4:10 hade funkat med 50 hk?

Den accelererar inte supersnabbt idag men man behöver absolut inte växla ner för minsta backe.
Användarvisningsbild
av lennarte
Utan att kunna bevisa, har för mig att Duetten har 4,56. Äldre modeller (50-talet) hade 5,10.
Hjälpte min svåger för nu ganska många år sedan att montera in en M41 växellåda i hans Duett - 64. Har för mig den hade 0,75 i overdrive läge. En del svetsarbete behövs då man får höja och bredda kardan tunneln och flytta på handbromsen. Men det blev kanon..... Så bra att jag flera år senare gjorde samma med min trimmade PV. Besiktigad och godkänd med trimmad B20 motor overdrive låda och bromsar (skivbroms fram) från en Amazon Sport, blev hela hastighetsmätare ganska fort "helröd".
av LarsBd
Tjänstevikten på en duett 67:a är 1200 kg vilket är ca 30-40 kg mer än en Amazon med B16 och M31 växellåda som också hade 4:56:1 i bakaxeln. En B16A är inte heller någon racemotor men den kombinationen gick att köpa under en kortare period. Vridmomentet är kanske inte heller överväldigande i en B16 och kanske högre i en 50hk diesel.
Sannolikt kommer det att gå bra men om den går som hantverkarbil med maxlast på 520kg får du fundera en gång till.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]