PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1584152
Morsning i värmen,
Trodde jag kunde det mesta vad det gäller gamla "BOB", då jag haft den i +25 år.... men man blir aldrig för gammal att lära sig...
Saken är den att jag har bytt bägge fram-oken (en-krets). Luftat i rätt ordning (HB, VB, HF, VF)...
Nu tar bromspedalen (i mitt tycke) alldeles för högt upp (nästan stum..), och när den "tar" så "tar" den för hårt.... läs: det är knepigt att bromsa mjukt... Bromsverkan är dock OK.
Skulle vilja ha mer "svampiga" bromsar då jag vill minnas att den var så i tidernas begynnelse..?
Frågan är: har jag fortfarand luft i systemet ?
Bromsreduceringsventilen (som sitter under bilen)... något med den ?
Annat.. ?

//MK Ekerö
Användarvisningsbild
av lennarte
#1584193
Har du bromsservo på den? Fanns som tillbehör på dessa bilar (original på -68). Hade en sådan på min PV som jag byggt om till - 66 års Amazon Sport bromsar. Där "hängde" sig servon ibland, då låg bromsarna på lite och pedalen blev stum. Kan vara huvudcylindern som "fått stryk" när du luftade bromsarna också. Även gamla bromsslangar som "svullnat" invändigt. Där är i alla fall ingen luft kvar om pedalen är "stum".
Användarvisningsbild
av Irokee
#1584200
Vacumstyrda hjälpservot sitter på plats och inkopplat...
Huvudcylindern byttes förra året (kör bara på sommaren, max 200 mil...)
Allt i bromsväg byttes för inte så många år sedan, inklusive bromsslangarna...
Hjälpservot renoverade jag för sisådär 6-8 år sedan, börjar nästan tro att det är det som spökar...
Testa att nypa ihop vacum-slangen kanske.. ?
Värmare XC60 22-

Efter sökande i diverse trådar kan jag […]

Jag bytte på min s60-04 i somras och det bor[…]

Stefans 968

Nu ska det enligt säkra källor bli 200% […]

Dessa delar det pratas om här ger felkod om d[…]