PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Torsek
Hej.
Jag tänkte bygga ihop en drivlina till en pv kaross.
Jag har en aquamatic 115 ståendes samt en gammal dålig motor, komplett med växellåda. Det sitter insug för en zenith så jag gissar att det är en b18. Den står lite dumt till så jag har inte kunnat kolla mer än så. Men hade b20 nånsin zenith? Dessutom finns en växellåda med överväxel. Osäker på vad dom heter. M40 eller m41?
Aquamaticen behöver ju ett annat svänghjul. Funkar det med det som sitter på b18? Likaså kåpan från densamma monterad på lådan med överväxel. Eller kan man ta bort bakstycket och montera överväxeln på lådan på den med dålig b18
Mvh Torsek
av LarsBd
B18 och B20 blocken är i praktiken lika vad gäller hålbilder, det finns små skillnader men de kan man bortse ifrån. Allt väsentlig som kan monteras utvändigt en B18 kan också monteras på en B20.
Till 74 års modell kom ett 8 bultat svänghjul istället för det 6 bultade som fanns på tidigare B20 samt alla B18. Det 6 bultade svänghjulet går inte att flytta till en 8 bultad vevaxel som alla nog inser.

B20 hade aldrig en zenit fallförgasare och en B18 med den förgasartypen hade aldrig överväxel (M41).
av Rådlös
Du behöver framför allt en annan kamaxel. Båtmotorer är ju tänkta "att gå i uppförsbacke" hela tiden. Alltså när båten planar. Så jobbar inga bilmotorer (för det är väl något sådant du har tänkt dig?)
Vissa båtmotorer hade ingen choke heller. Man kör ju knappast någon fritidsbåt när det är under 0 minusgrader. Kolla upp det på din tilltänkta förgasare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en del svetsarbete för att få plats med en M41. Kardan tunneln får breddas vid overdrive delen, och den främre delen av kardanaxeln får kortas. När jag byggde om min PV -62 höjde jag kardan tunneln också för att få plats med kort växelspak (140 -72)
av Torsek
Hej och tack för input.
Båtmotorn har en weber 36/36 så choke finns. Kammen bör alltså bytas.
Mest avgörande blir ju svänghjulets infästning(,känns lite lite med två bultar :-)) Jag lär väl behöva en ny koppling också. Men ska röja fram den och ta bort backslaget.
B18 motorn sitter ihop med en m40.
M41 lådan är lös utan kopplingskåpa.
Passar kopplingskåpan från m40 på m41?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan ta kåpa, svänghjul och koppling från gamla motorn. Om båtmotorn också har 6 skruvar i vevaxeln, annars får du skaffa ett senare svänghjul. I bilarna försvann B20 motorn 1977, men fanns några år till som stationär motor och kanske också då som båtmotor.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS