PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Swe_epa
hej försöker starta epan men det går int.....
det är en svag gnista som kommer bara ibland ..jag har prövat vfida fördelaren men det hjälps inte..han får fram soppa också.....
nån som kan hjälpa till?

PS...säljer även 240 Baklyktor,,,,, 200/st
av Ebbe
Har du kvar orginal tändspole? Byt om du har det. Byt även kondensator. Rätt brytaravstånd? Ställ tillbaka fördelaren på 5grader före övre dödpunkt vid avstängd motor. Gnistans styrka påverkas inte av fördelarens läge, däremot tändpunkten.MVH
Ebbe
Användarvisningsbild
av VepaD
Hej jag har samma problem.. har bytt kondensatorn, brytarspetsen, och tändstift, motorn funkade fint innan jag plockade ur den och smårenoverade den, hade då bort toppen och totalrenoverade den, så jag förstår inte rikigt vad det är som kan va fel?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Smårenovera? Har du haft bort/byt kamaxel så kan du ha satt drevet under fördelaren fel? Eller satt tändkablarna fel, kan vara en massa annat också. I min länk nedan så kan du hitta verkstadshandböker vilket är till stor hjälp :-)-)
Användarvisningsbild
av VepaD
Hasse63 skrev:Smårenovera? Har du haft bort/byt kamaxel så kan du ha satt drevet under fördelaren fel? Eller satt tändkablarna fel, kan vara en massa annat också. I min länk nedan så kan du hitta verkstadshandböker vilket är till stor hjälp :-)-)
aa eller ja, kanske inte renoverat, men bytt många packningar å så, har haft bort fördelarn å så, och drevet har jag satt rätt tror jag, för det stämmer med vart rotorn pekar å så är de väl rätt? kablarna sitter rätt vet jag :)
Användarvisningsbild
av VepaD
Hasse63 skrev:TROR det gör man i kyrkan :D

Nolla motorn och då ska drevet vara i 35 graders vinkel/ rotorn pekar på sträcket. allt står nedan.
Haha jo de é riktigt, nu har jag fått hjärnsläpp, men när man nollar motorn är det då ventilerna växlar på 1ans cylinder?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Nolla motorn på motorns remskiva, då är ettans cylinder i tändläge (ventilerna stängda) I verkstadshandboken finns bilder på hur drevet under fördelaren skall så då. Om motorn ändå inte startat så har du monterat kandreven fel.
av babeen
Hej , har ett liknande med epan. Problemet är att jag inte får någon gnista alls, har bytt fördelarlock, rotor, kondensator, har mätt motstånd i spolen så den kan det väl inte vara fel på ?
Lågspänningskontakterna på spolen har drygt tolv volt så rätt spänning har den ju fram.. det konstiga är också att den startar ibland och går hur bra som hellst, ibland är den helt död. Någon som har nån idé vad det kan vara ?
av Vovlo_Henrik
Ditt fel tyder på glapp har du kollat sladden från tändspolen till fördelaren?? Kontrolera att den inte ligger och jordar vid fördelaren eller att fiberbrickan är dålig... Hur är det med brytarspetsarna?? kan vara värt en koll :wink:

.. fick ett litet utslag på kompressor/AC […]

Nya Porsche Cayenne EV kommer få 3.500kg i d[…]

Vilken mjukvara har ni?

Kan meddela att positioneringen av bilen slutade f[…]

Beställt den andra förpackingen (2-p) ba[…]