PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Jag håller på lite med en Volvo 164 och har en varning på instrumentpanelen om Brake Failure. Bromssystemet är fäscht med relativt nya ok och slangar, det läcker ingenting, och bilen bomsar rakt och fint och det är bra bett i bromsarna. Med andra ord tror jag mer på något fel i elsystemet än i bromsarna. Till saken hör att det är en bil som det har skruvats en hel del med, så vad som helst kan vara felkopplat.

Nu har min blick fastnat på denna pryl som sitter under bromscylindern i motorrummet. Jag får felsignal när jag kopplar på kontakten som sitter hänger löst på bilden.

1. Är detta någon form av tryckvakt som jämför trycket i bromskrets 1 och 2? Om inte, vad är det?

2. Har någon ett tips på hur man säkerställer funktionen i denna? Någon som rentav har ett kopplingsschema?

Broms.jpg
Broms.jpg (243.07 KiB) Visad 2495 gånger
av LarsBd
1. Ja
2. Det går en kabel från lampan till kontakten som jordar vid fel.
Skruva ur den och återmontera igen. Om bromsarna har luftats kan ventilen ha trott att det är/ var fel på en krets. Varningen ligger kvar tills kontakten återställts genom ovanstående metod.
Kontakten kan vara trasig, ett litet plaststift längst in i fördelningsblocket kan ha gått av och då larmar den hela tiden.
Användarvisningsbild
av V9097
Stort tack för svar! Ska se om jag hinner prova redan ikväll.
av jontemalmö
En lång 15mm hylsa tog jag och skruvade ur den med, man får vara lite försiktig då det kan sitta hårt och godset är känsligt. En ny broms-fördelare kostar 2000 typ.

Finns det ingen slangstump som hänger lö[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]

Min son & hans fru, där de blev 3, hade e[…]

Som titel beskriver låg på en skogsv&a[…]