PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Johannes
Hej!

Jag försökte starta min Duett idag, men den hostade bara. Duetten har stått i kallgarage sen oktober 06, batteriet har varit urkopplat och fungerade bra innan jag ställde av bilen.
I höstas kunde det ibland, om bilen stått ett par dagar, behövas några försök innan bilen startade.

Några förslag på vad jag ska göra?

Jag - som inte har några motorkunskaper att tala om :oops: - tänker att motorn kanske är lite seg och trött nu, när den stått ett tag. En start med startkablar och lite körning löser kanske problemet... Vad tror ni?

Alla svar/förslag är välkomna! :)
av _hagitch_
kolla tändstiften och att du har gnista.. använd startgas för att försöka få igång den....detta funkade för mig igår...och den hade stått i 12 år ;D gick ganska bra..
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Startgas och fixa till oktantalet i bef bensin med lite oktanbooster och/eller V-powe eller 98 och var sparsam på gasen i början OM gnistan i stiften finns där. Jag gosar oftast lite 5-56 i fördelarn med :oops:
I början så startar och går de endast på Eter(startgas) men efter en lite stund så kommer livet tillbaka....
Unna gärna batteriet lite laddning, brukar sitta fint!
av Johannes
Tackar grabbar! :)

Ska göra ett nytt försök imorgon!
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Min Volvo 144DL -74 startade direkt efter att den stått i fem år :D

Det kallar jag Volvo kvalité 8)
av Johannes
Hej igen!

Jag har gjort ett antal försök nu. Jag har dessvärre inte haft någon nyckel så att jag kommit åt tändstiften, men jag ska försöka jaga rätt på en och undersöka dem i veckan.

Jag har tagit bort luftfiltret och sprutat startgas och hält en skvätt bensin i förgasaren. Efter det gick motorn igång någon sekund men dog sen. Kan det vara nåt av tändstiften som är kasst?

Jag har också fått tips om att bränslepumpen kan behöva lite hjälp i början. Att man skulle ta loss ena slangen och suga, men jag är lite rädd att rycka bort slangen, får man den på plats igen? Kan detta med bränslepumpen vara problemet fast motorn gick igång?

Och Hasse, vad innebär 0,40? :oops:

Tack för alla tips!
av Arne
Hasse menar att du ska använda dig av ett 0,40 mm bladmått för att justera brytarspetsarnas gap.
Membranet i bränslepumpen kan ha gått sönder då den inte pumpar upp bränsle, eller så har du någon spricka i slangen före bränslepumpen. Det är bara att söka.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Det låter som om motorn inte får bensin. Slangen på bränslepumpen kan du ta lös och det går att få på den igen utan problem.

Blås i den (gärna lätt med hjälp av en kompressor) och be någon kompis lyssna om den susar nånstans under bilen = läckage... om det bara bubblar i tanken så kan det vara något skräp som lagt sig i vägen och som nu åkt på sidan.. Kör tanken nästan tom och töm den sen.

Sätt tillbaka slangen och vrid på nyckeln och blås gärna lätt i tankröret för att hjälpa pumpen lite. går inte motorn nu få är bränslepumpen def.
Lossa bränske slangen från förgasaren och vrid på nyckeln, den ska komma bränsle ut slangen. (pulserande)
av Johannes
Tack för svar! Så det är alltså troligast att problemet har med bränslepumpen att göra?

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]