PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mjb1977
Har just fått igång en 73a i originalutförande, har stått sedan -86, hostar nu ur förgasaren. Har bytt brytare, rotor, fördelarlock och tändkablar.. ska jag fortsätta med förgasaren eller kan tändningen ha ändrats?
av Amarace
Har den stått sedan 86 så behöver förgasaren en genomgång och byte av tätningar. Det har säkerligen ärjat i flottörmunstycket o.s.v så att bränslet inte tillförs i ordning.
Bränslepump, rör och tank brukar också kunna va problem.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Är det en Stromberg förgasare kan det säkert vara mebranet i förgasaren som är kass. Utöver det som Amarace nämner ovan.
Användarvisningsbild
av lennarte
mjb1977 skrev:kan tändningen ha ändrats?
Visst ändras tändläget när brytarna byts (glöm inte fett på "klacken). Inte värre än motorn ändå ska starta, men det ändras. Förgasaren är dessutom oljedämpad. Ofta är oljan slut eller för låg nivå, då lyfter trottlen för snabbt och motorn vill "hosta och spotta" Det sitter ett svart plastlock på färgasaren, skruva loss det och du kan dra upp själva dämparen. Trycker du ner den igen ska den gå trögt. Fattas olja fyll på. Det rör sig om några ml ATF typ F/G olja (automatlådeolja)
Har motorn stått så länge kan fördelaren rostat fast, om du tar i rotorn så ska den gå att vrida fram och tillbaka typ 20°. Den ska gå lätt att vrida åt ett håll och fjädra tillbaka av sig själv. Lyft av rotorn och droppa någon droppe motorolja där.
Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]

Styrströms kortslutning

Ja men jäklar vilka lampor! :-o

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]