PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Jag har fått ett till problem me 144:an nu... det är så att när man startar den och låter den gå upp i temperatur så stiger temperaturen hela tiden... så till slut kokar den... jag har bytt termostat 2ggr men det hjälpte inte och så ar jag bytt topplockspackningen (pajade när den kokade) men när man tar bort termostanet så går den att köra utan problem (fast den blir ju inte varm så den drar ganska så mycket soppa, och när man känner på kylaren när motor har gått en stund så blir hela kylaten varm (utom allra längst ned, jag har också spolat ur kylarslangarna men det hjälpte inte heller
snälla hjälp mig :)
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Vingarna är det inget fel på... och vattenpumpen bytte jag precis innan vintern... så vad skulle det kunna vara i sådanda fall?
av Arne
Har du fått bort all luft ur systemet, eller kan kylaren var full i slam? Nåt cirkulationsproblem har du på motorn.
av erikeriksson
Hej, om tändförställningen är för låg blir ju motorn väldigt varm, och drar mycket soppa, lite långsökt kanske men ändå. Har du glykol i vattnet, annars kokar vattnet tidigare än utan.
av S60AWD2.5T
Ett otätt system kokar vid 100 grader det gör int ett med övertryck.
Men det är väl tveksamt , det borde vara ett värre fel så att säga.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Jaa jag har ju inte kollat tändningen ännu det skall jag göra... och det är 4,5liter glykol och 4,5liter vatten i motorn =fullt och det finns inget läckage
av Volvo_Islander
Symptomen tyder på det klassiska när topplockpackningen gett sig, kompression trycks ut i kylkanalen och det bildas gasbubbla. När denna sedan trycks vidare mot kylaren kan det uppfattas som motorn kokar.
Bad news, hoppas dock att jag har fel!
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Jag har bytt topplockspackning på den... så det kan det inte vara

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]