PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1439473
Ska byta bakre vevaxeltätning på volvo 140 B20
Vilken ordning ska man plocka ner ? Har lossat alla skruvar utom dom 2 övre på sprängkåpan de sitter lite trångt så tips på dem tack och hur tar man lossa växelspaken ?
av Amarace
#1439539
Dom övre får du ta ifrån motorrummet, trångt, men det går (brukar använda en blocknyckel, och förlänga med en annan blocknyckel, och se till att inte ha släppt på växellådsbalken, hissa hellre upp lådan så blir det mer utrymme).

Växelspaken är bara fastskruvad med en stor mutter, ta loss damasken så ser du. Är det en 74 så sitter den med en låsring.

Är det filttätning så mätta den i olja innan du byter, och ta INTE loss gaveln den sitter i, då måste du centrera om den. Utan ta bara loss låsringen och ta loss o montera den nya.
av anteb
#1439557
Amarace skrev: mån 05 apr 2021, 04:25 Dom övre får du ta ifrån motorrummet, trångt, men det går (brukar använda en blocknyckel, och förlänga med en annan blocknyckel, och se till att inte ha släppt på växellådsbalken, hissa hellre upp lådan så blir det mer utrymme).

Växelspaken är bara fastskruvad med en stor mutter, ta loss damasken så ser du. Är det en 74 så sitter den med en låsring.

Är det filttätning så mätta den i olja innan du byter, och ta INTE loss gaveln den sitter i, då måste du centrera om den. Utan ta bara loss låsringen och ta loss o montera den nya.
Dom övre gick lätt efter man tagit bort växellådan

Växelspaken är det 48mm blocknyckel gick lätta det med att skruva av

Ska sätta dit gavel för packbox hur centrerar man då?

gummikudden på växellådan var som en degklump kanske pga. oljan som läckt ? någon som vet vilket mått en ny har eller kan länka till någon butik

Filtringen nedan fattas en del och spröd som kex, plåtbrickan har någon körnat så den inte är plan men kanske inte har haft någon betydelse?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (251.71 KiB) Visad 250 gånger
image.jpeg
image.jpeg (236.31 KiB) Visad 250 gånger
av LarsBd
#1439739
Centrering av gavel (oavsett tätningsmodell) sker enklast och även bäst genom att med tätningen redan monterad i gaveln trycka den på plats och skruva fast. Detta kräver dock att oljetråget är löst och inte på något sätt kommer i kontakt med gaveln innan den sitter fastskruvad.
av anteb
#1439753
LarsBd skrev: tis 06 apr 2021, 12:35 Centrering av gavel (oavsett tätningsmodell) sker enklast och även bäst genom att med tätningen redan monterad i gaveln trycka den på plats och skruva fast. Detta kräver dock att oljetråget är löst och inte på något sätt kommer i kontakt med gaveln innan den sitter fastskruvad.
ok tack LarsBd,

stödlagret i vevaxeln är dåligt och måste bytas, tog loss låsringen och sedan var det en tunn plåtbricka och sedan lagret, var r ingen tätning på lagret utan helt öppet ska det vara så? och ska den den tunna brickan vara där? hur få ut lagret finns det någon avdragare eller någon typ av glidhammare som man kan stopp i lagret och bakom så man kan knacka ut det?
av LarsBd
#1439757
Original är det ett öppet lager med en fettklick i sedan tätbricka och låsring exakt som du har. Ska du byta lager kan det vara lämpligt att montera ett tätat lager (2Z plåtbrickor eller 2RS gummiläpp). Det finns speciella avdragare / glidhammare för att få ur lagret men det kan gå att kila fast en M8 eller 3/8" skruvskalle eller liknande i lagret och bryta med kofot på muttern utanför lagret.
Återmontera både bricka och låsring oavsett vilket lager du monterar.
av anteb
#1439800
LarsBd skrev: tis 06 apr 2021, 14:28 Original är det ett öppet lager med en fettklick i sedan tätbricka och låsring exakt som du har. Ska du byta lager kan det vara lämpligt att montera ett tätat lager (2Z plåtbrickor eller 2RS gummiläpp). Det finns speciella avdragare / glidhammare för att få ur lagret men det kan gå att kila fast en M8 eller 3/8" skruvskalle eller liknande i lagret och bryta med kofot på muttern utanför lagret.
Återmontera både bricka och låsring oavsett vilket lager du monterar.
Har fått ur lagret, vilken typ av 6202 lager? funkar detta ? https://www.remlagret.se/products/6202- ... gLV5fD_BwE
Användarvisningsbild
av lennarte
#1439830
Om det står 6202 på det gamla lagret ska du sätta i ett 6202 lager vad som står före eller efter 6202 behöver du inte bry dig om. Det lagret som sitter i har suttit där i 40 år eller kanske mer och då funkar säkert ett tätat lager (vilken sort som helst) 40 år till. Original sitter där otätat mad en bricka utåt och ett heltätat laget håller kanske dubbelt så länge. 80 år :-o :x
av anteb
#1439841
lennarte skrev: tis 06 apr 2021, 19:00 Om det står 6202 på det gamla lagret ska du sätta i ett 6202 lager vad som står före eller efter 6202 behöver du inte bry dig om. Det lagret som sitter i har suttit där i 40 år eller kanske mer och då funkar säkert ett tätat lager (vilken sort som helst) 40 år till. Original sitter där otätat mad en bricka utåt och ett heltätat laget håller kanske dubbelt så länge. 80 år :-o :x
ok,
Vad ska välj för koppling? satt i en Borg & Beck
eller går det sätta tillbaks den trots oljeläckaget?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1439904
Olja i kopplingen brukar resultera l att kopplingen "hugger"när man ska "slira igång"
Fabrikat har sällan någon betydelse, det är mer en prisfråga. Biltema har bra pris, eller skruvat. Jag handlade senast på www.bildelaronline24.se (dock inte koppling). Koppling till 745-an köpte jag här www.trodo.se Priset på den var c:a 4500 sek
Glöm inte att smörja splinsen och urtrampningslagrets glidyta med ett bra fett
Extern subwoofer

Hej, Är det någon som installerat en ex[…]

BCM byte V60 2014

Läser du inläggen? StefanN skrev fö[…]

Hej! Har en manuell V70 d3 2014 där växe[…]

Laddluftkylaren är sjövattenkyld och kan[…]