PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Erik86
Hej jag har en 164 som jag har bytt bromsok fram på bägge sidor båda oken är tagna från en bil som bromsarna funka klockrent på. Men efter byte och luftning på min bil så ligger bromsarna an. Provade byta huvudbromscylinder för hade en fungerande liggandes, men blev inge skillnad. Var iväg och köpte fyra nya bromsslangar och kasta dit bytte även tre bromsrör som var dåliga och luftade, verkade bra i början men sen efter en prov tur på ca 1mil så började de gå tungt för bilen stannade och kollade så rykte det från höger fram och bromsarna låg an igen. Har provat bytt förgreningen neranför huvudcylindern och förgreningen framme på rampipan men får inte till det. Nån som har nån ide på vad det kan vara???

Mvh// erik
Användarvisningsbild
av freak1
Kolla så att beläggen ligger fritt i oken, alltså inte kärvar.
av Rådlös
Jag har varit med om att det var skräp, rostflagor?, inne i bromsoket. När man hade nya belägg störde det inte, men när man sedan kom över en viss slitagegräns, så fastnade kolvarna.
Tog isär och gjorde rent. Fungerade bra sedan.
Kanske läge att byta bromsoljan samtidigt?
av Erik86
jodå dom går lätt de putsa ja till till och smorde upp innan ja satte ihop. Bromsvätskan är ny från huvudcylindern och ända ut till luftnipplarna. Tog du ur kolvarna då och gjorde rent oken lr???
av Rådlös
Ja, jag öppnade hela oket, och tog ur kolvar etc.
av heavy
hej du! har du tagit ur Bromsvarningventilen innan du luftade bromsarna och sen tillbaka med den efter luftningen. eller har du luft kvar i systemet
kolla detta.

Det är så att 6-rörs förgreningen + ventilen är uppbyggd av kolvar som måste tillbaka till sitt normal läge..
av Erik86
okej så den ska man ta ur när man luftar systemet alltså om jag har förstått dig rätt. då ska jag prova göra det i dag och se om det blir någon skillnad
Erik86 skrev:Hej jag har en 164 som jag har bytt bromsok fram på bägge sidor båda oken är tagna från en bil som bromsarna funka klockrent på. Men efter byte och luftning på min bil så ligger bromsarna an. Provade byta huvudbromscylinder för hade en fungerande liggandes, men blev inge skillnad. Var iväg och köpte fyra nya bromsslangar och kasta dit bytte även tre bromsrör som var dåliga och luftade, verkade bra i början men sen efter en prov tur på ca 1mil så började de gå tungt för bilen stannade och kollade så rykte det från höger fram och bromsarna låg an igen. Har provat bytt förgreningen neranför huvudcylindern och förgreningen framme på rampipan men får inte till det. Nån som har nån ide på vad det kan vara???

Mvh// erik
jag kan säja med garanterat säkert vad det e känner till det där ..jag kan lova att slangarna e problemet dom har gått sönder inuti o bildar ett lock som en backventil så att oljan går ner men inte tillbaka har råkat ut för det på två gamla bilar ..byt slangar så e det garanterat löst..höll själv på att bli tokig över det för 10 år sen på en gammal 142 innan jag kom på vad det var.. :D :D
Användarvisningsbild
av Lilja
niklas gson skrev:
Erik86 skrev:Hej jag har en 164 som jag har bytt bromsok fram på bägge sidor båda oken är tagna från en bil som bromsarna funka klockrent på. Men efter byte och luftning på min bil så ligger bromsarna an. Provade byta huvudbromscylinder för hade en fungerande liggandes, men blev inge skillnad. Var iväg och köpte fyra nya bromsslangar och kasta dit bytte även tre bromsrör som var dåliga och luftade, verkade bra i början men sen efter en prov tur på ca 1mil så började de gå tungt för bilen stannade och kollade så rykte det från höger fram och bromsarna låg an igen. Har provat bytt förgreningen neranför huvudcylindern och förgreningen framme på rampipan men får inte till det. Nån som har nån ide på vad det kan vara???

Mvh// erik
jag kan säja med garanterat säkert vad det e känner till det där ..jag kan lova att slangarna e problemet dom har gått sönder inuti o bildar ett lock som en backventil så att oljan går ner men inte tillbaka har råkat ut för det på två gamla bilar ..byt slangar så e det garanterat löst..höll själv på att bli tokig över det för 10 år sen på en gammal 142 innan jag kom på vad det var.. :D :D
Men han hade ju bytt bromsslangar? :wink:
Men tycker också det verkar som bromsslangar, var slangarna helt nya?
Lilja skrev:
niklas gson skrev:

Mvh// erik
Men han hade ju bytt bromsslangar? :wink:
Men tycker också det verkar som bromsslangar, var slangarna helt nya?
jasså hade han det.missade det totalt :Dja visst verkar det som det e slangarna på syndromet
måste vara huvudcylindern då vete fasen vad det kan vara annars..

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]