PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1393736
Vi har en Volvo Penta B20/AQ130 på vår motorbåt Marieholm Catalina. Har monterat av topplocket för att byta ut topplockspackningen efter att det börja blandas vatten i oljan och den tappat kraftigt i kompression (8,5-8-6,5-6). Bifogar bilder på den avmonterade packningen och topplocket. Vad tycker ni? Tror ni att det är packningen som är orsaken till vatten i oljan? Hur ser topplocket ut? Bör det lämnas in för planing? Bör ventilerna slipas? Tacksam för all hjälp.Bild[/img][/img]
Bilagor
EF08D5D7-BA2E-4FDE-BBD1-C840F7CA7554.jpeg
EF08D5D7-BA2E-4FDE-BBD1-C840F7CA7554.jpeg (463.32 KiB) Visad 4418 gånger
029708AE-FD90-42FF-8414-A463FF43EF77.jpeg
029708AE-FD90-42FF-8414-A463FF43EF77.jpeg (788.52 KiB) Visad 4418 gånger
F0E79F11-AFD5-4ED4-915D-A7C55C84D2D3.jpeg
F0E79F11-AFD5-4ED4-915D-A7C55C84D2D3.jpeg (429.37 KiB) Visad 4418 gånger
2225E5EB-43F3-49D8-8B38-35A82B9DCA69.jpeg
2225E5EB-43F3-49D8-8B38-35A82B9DCA69.jpeg (548.42 KiB) Visad 4418 gånger
17F4A950-2506-4C85-9951-8E204C3FDA99.jpeg
17F4A950-2506-4C85-9951-8E204C3FDA99.jpeg (366.8 KiB) Visad 4418 gånger
1054E4C3-7248-47DD-BC8C-BDDDA273B1CB.jpeg
1054E4C3-7248-47DD-BC8C-BDDDA273B1CB.jpeg (575.32 KiB) Visad 4418 gånger
5D6F459E-31A9-47CF-8990-8EBCFB756E60.jpeg
5D6F459E-31A9-47CF-8990-8EBCFB756E60.jpeg (678.35 KiB) Visad 4418 gånger
7B719F6E-C453-4F86-9C01-C6EE9FB1A107.jpeg
7B719F6E-C453-4F86-9C01-C6EE9FB1A107.jpeg (340.34 KiB) Visad 4418 gånger
BE6DBD9C-6D98-4646-BB8E-1397821AE777.jpeg
BE6DBD9C-6D98-4646-BB8E-1397821AE777.jpeg (517.84 KiB) Visad 4418 gånger
85E91E0D-374D-4BAA-9786-57D2165DC05A.jpeg
85E91E0D-374D-4BAA-9786-57D2165DC05A.jpeg (488.83 KiB) Visad 4418 gånger
9489AD8D-075E-46D8-8D19-2C1D566DFD9A.jpeg
9489AD8D-075E-46D8-8D19-2C1D566DFD9A.jpeg (392.28 KiB) Visad 4418 gånger
F3EBE920-8084-479A-BB86-71303A02DD1C.jpeg
F3EBE920-8084-479A-BB86-71303A02DD1C.jpeg (780.45 KiB) Visad 4418 gånger
#1393778
Insugsventilen på cylinder 3 ser ut att ha haft andra driftsförhållanden än övriga insugsventiler. Packningen ser ut att vara skadad på samma cylinder men det är lite svårt att avgöra på bild. Ventilrenovering är nödvändig om kompressionsförlusten beror på ventilerna annars är det bara lämpligt att göra om toppen ändå är av och sedan ska sitta 10-20 år. Det är sällan nödvändigt att plana en B20 topp och är det inga skador på toppen där packningen är trasig ska det fungera ändå.
Syns inga skador på topp, kolvar eller motorblock skulle jag ha bytt packning utan andra åtgärder än extra noggrant packningsbyte.
Kolla ventilläckage på lös topp innan montering för säkerhets skull, fyll förbränningsrummen med lämplig vätska och kolla att det inte forsar ut via ventilerna.

Det finns en spricka mellan cyl 2-3 i din topp, det är inte ovanligt på E-toppen och är heller inget problem då den är mellan en kylkanal och packningen. Den sprickan är inte orsaken till detta haveri. Finns det oljekylare?
#1393799
Oljetrycket till vipparmsbryggan går vid den ena bulten vid sprickan (det ovala hålet) och där ser det också bra ut. Är motorn sjövattenkyld så är det inget särskillt tryck i kylkanalerna, men det kan ju rosta ordentligt där. Har den vörmeväxlare är det högre tryck på kylarvätskan men der rostar mindre. Håller med "LarsBd", kolla oljekylaren. Det brukar vara original monterat på dessa motorer
#1393852
Tack för bra och utförliga svar! Ska kolla oljekylaren. Motorn är sjövattenkyld. Skönt att sprickan inte är nått att oroa sig för. I er mening låter det som att jag inte behöver skrota hela toppen. Bifogar bilder på cylindrarna. Kan ni säga något om dem? Mvh Olle
Bilagor
7CAA50AC-333F-4E5F-9C0F-38FEBC1EA60D.jpeg
7CAA50AC-333F-4E5F-9C0F-38FEBC1EA60D.jpeg (793.64 KiB) Visad 4353 gånger
A4CE127F-2637-4941-803D-DDF6DE5CE1D9.jpeg
A4CE127F-2637-4941-803D-DDF6DE5CE1D9.jpeg (773.33 KiB) Visad 4353 gånger
B230F går fett

Har nu täppt vacum läckaget men den g&ar[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Det låter väl då som att det kan […]

2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]