PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvoduett67
#1374041
Dutten tänder bara på ettan, och då har vi bytt tändkablar, tändstift, brytare, rotor och fördelarlock. (B18 motor)
Någon som har ett hum om vad felet kan vara? Ända sättet att få igång den är att bogsera, funkar inte med startkablar eller startgas.
av LarsBd
#1374162
Det kan vara fel på kompression som lennarte skrev samt startmotor, kamaxel, fördelaraxel, brytare, kondensator, rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, tändspole, övrigt elektriskt, avgassystemet, inställning av brytare, tändning, ventilspel., tändföljd. Samt en del annat som inte är uppräknat.
Frågan innehåller för lite information för att kunna besvaras på ett vettigt sätt.
Har motorn någonsin startat? När var senaste gången? Gick den bra då? Om inte när gick den bra sist? Vad har hänt efter sista gången den startade och gick bra? Vad har bytts och varför?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1374293
Funkar säkert, gör först ett prov på alla cylindrarna och skriv ner resultatet. Sedan fyller du i en typ kapsyl med motorolja. Kör runt motorn några varv på starten och gör om provet. Det bör vara omkring 9 -11 kg och ganska jämt max 10% skillnad mellan cylindrarna på en motor i mycket gott skick. Det andra provet ska vara lite högre men är det mycket stor skillnad mellan proven är kolvringarna dåliga. Är båda proven dåliga är ventiler/toppackning som läcker. En motor med många mil kan gå på 6 -7 kg men jag har varit med om motorer som gått på under 1 kg på alla cylindrarna. Dock fick man starta dom med 12V batteri eller bogsera igång. Det var Volvo PV med B4B motor och 6V elsystem.
Tänk på att du måste spärra gasspjället på full gas hela hela provet.
Min motor (B234F) gjorde jag en stor service på förra sommaren (inkl. kamrem) och tog då ett komp.prov på den. Nästan exakt 11 kg på alla 4 cylindrarna. Den har gått snart 50000 mil
#1375958
När man har bogserat den så startar den och går, observera att vi nu har bytt kondensatorn oxå. Däremot går den bara på 3 cylindrar, han går på ettan trean och lite på fyran men på tvåan är det dött. Men just nu startar den utan bogsering, beroende på hur länge man väntar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1375985
En sliten fördelare kan göra att det hoppar över en cylinder då och då och göra så tändläget "vandrar" fram och tillbaka, men inte göra en cylinder "halv". Hur blev kompessionsprovet?
#1376001
Inte testat det än, är inte så bra på dethär med bilar så farsan hjälper ju till, och frågade om det kunde vara något med kompressionen men enligt han så ska det inte kunna vara det om de blir gnista
av Rådlös
#1376025
Gnista och kompression har inget samband! Gnistan alstras av brytarspetsarna och tändspolen. Kompressionen bildas av vevaxeln och kolvarna. Om det är tätt i förbränningsrummet så bildas det kompression när kolven rör sig uppåt och trycker ihop bränsleluftblandningen.
Gnistan kommer som sagt en annan väg, men det är konstruerat så att gnistan skall komma ungefär när kompressionen är som högst (eller näst intill) I och för sig kan ingen gnista komma om inte vevaxeln snurrar, men nu kommer vi nästan utanför ämnet.

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]