PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mach170
Jag har en P1800-66 som jag tänkte byta motor,vxl+bakaxel på!Tänkte till en början att montera en B21 med förgasare+4 växlad låda.
Har nu tänkt om och ska montera en B230 med insprutning+5-växlad låda!
Är det nån här på forumet som oxå har, eller tänkt göra nåt liknande som jag tänkt.
Det verkar bli väldigt trångt med plats,så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få dit nåt bromsservo.Även intresserad av tips gällande bakaxelbyte:vilka bakaxlar är att föredra,hur mycket ska den resp.drivaxlarna kortas??
Användarvisningsbild
av Hasse63
Jag förmodar att kardantuneln är liknande den på amazon/pv, den kväver att man kapar bort överdelen på den o svetsar din en från en 240 för att få dit en240 låda.

Hur som hälst så låter det inte som en genomtänkt ide då jag tycker du ska behålla den i originalskick. Sök på blocket så ser du vad de kan vara värda :roll:
av RyssenR
Jag har satt i en B21ET i min p1800 (rakställd med M46) Åker utan bromsservo och det funkar bra , blir lite mer tungtarampat bara.
Jag är inget vidare på datorer så jag fattar inte hur man lägger in en bild annars hade du kunnat se hur jag gjorde.
Användarvisningsbild
av camaro69
Hasse63 skrev: Hur som hälst så låter det inte som en genomtänkt ide då jag tycker du ska behålla den i originalskick. Sök på blocket så ser du vad de kan vara värda :roll:
Ett mycket klokt råd.

Ett bra sätt att elda pengar, är att bygga om på ett mindre genomtänkt sätt. Att originalrenovera är en bättre investering, men kanske inte lika roligt.
Det är ju bara att kolla beträffande matching numbers bilar, kontra sönderskruvade.

Men var en gör som dom vill. :wink:

Tack för all hjälp. Blir ett samtal till[…]

Jo juste sant såklart. Många är j[…]

230fk går snålt

Där är ytterligare en bild från en[…]

Köp en "ny" stol från skroten[…]