PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej! Har precis bytat en ventil i toppen. Och köpt ny topppackning. Men skall toppen dras annorlunda när det är kopparpackning? Isåfall hur många kilo och i vilken ordning i förhållande till vanlig? Behövs extra tätningsmassa? Mvh Dick
av Rådlös
Du skall inte ha någon tätningsmassa alls! Och kopparpackning har väl de flesta bilar, så det är nog inget märkvärdigt. När du drar topplocket skall du börja i centrum och gå som en spiral utåt.
Momentet är kanske mer okänt, men det viktiga är att det är lika på alla bultar. En riktig momentnyckel är ett måste. Någonstans har jag en minnesbild av 8 ~ 9 kg. Sedan varmkör du motorn och drar ytterligare något ½ kilo, om jag minns rätt. Alltså plus till det första momentet som du drog. Drog du 9 i första så blir det 9 ½ i andra. Jag reserverar mig för siffervärdena, jag kan minnas fel. Någon annan kanske vet?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Kopparpackning har inga bilar idag vad jag vet.

Börja dra de mittre bultarna 3-4kg och gå sedan utåt i cirkel sedan börjar du om i mitten med 6-7kg och till sist till det moment som det ska vara, låt oss säga 9kg varmkör ordentligt utan fullgas varvningar och dra sedan 9kg igen.

Om ingen här så bör Volvo kunna säga dig rätt moment som säkert inte är över 9 kg.
av Rådlös
Ja, nu menar inte jag massiv koppar, utan någon sorts fibermaterial med tunn folieplåt runtom. Förr var det i alla fall koppar. Det kanske är någon annan metall numera? Aluminium? (Tål det värmen?)
Massiv koppar tar man till om det inte finns som reservdelar längre på t.ex en äldre motor.
av Dudde
8,5-9,5 Kgm är angivet för B18, men kan inte ta gift på att det är exakt samma för B4B och B16. Pricipen är ju densamma och jag har lärt mig att vid efterdragningen först släppa efter något på bulten och sen dra till korrekt tryck. Detta för att inte bara 'sträcka' bulten.
Var noga med att gängrensa och syna bultarna, Det är halvtråkigt att dra av en bult...
av Arne
Du ska inte släppa efter först på bulten, utan dra direkt till rätt moment.
av dick59
Tack för svaren! Jag pratade med en kille idag. Han sa att spänn toppmuttrarna i tre steg (12st), 30nm,60nm,sist 90nm i typ spiral innifrån/ut inte mer eftersom man inte vet pinnbultarnas skick. Ingen packningsmassa. Tittade även på packningen: koppar på utsidorna med något vitt material emellan.Mvh Dick.
av Dudde
Citat från Stahl motor.

''Topplock i tre steg: 30, 60 och till sist 90-95 Nm. Efterdragning efter varmkörning och avsvalning till
90-95 Nm. Lossa bulten en aning före efterdragning för att ta bort "vilospänningen". Det förekommer ofta att topplocksbultarna sviktar. Försök få tag på nya eller bättre. De brukar
t.o.m. se extra "grovgängade" ut strax innan där gängningen slutar. ''
Slut citat.

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel. Detta är i alla fall källan till min uppgift om efterdragningen. Killen har ju dryga 30 år's erfarenhet från volvo motorrenoveringar.
av Rådlös
Man kanske skulle förtydliga lite. Eftersom du förde upp frågan om packningsmassa, kan det ju ha berott på att något liknande fanns där när du öppnade motorn?
Om det var så, bör du tvätta rent dom ytorna innan du skruvar på locket. Det är alltså packningen som "skall göra jobbet" mellan blocket och topplocket. Det skall lite överdrivet sagt, vara näst intill spegelblankt på dom ytorna. Och som du ser, är det lite tjocklek på packningen nu. Det pressas ihop till ett i förväg uttänkt mått, när du drar bultarna med rätt moment. Och det vita mellan kopparfolierna är någon sorts fibermaterial.
Kul att "vi kunde enas om dom goda råden" och att du kommer rätt i slutändan. Lycka till!

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]