PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av marken
Jag har problem med min volvo 142 -73 (B20E). Ibland när jag försöker att starta den slår inte startmotorn till. Jag hör att bränslepumpen går hela tiden men startmotorn går inte. Ibland startar den direkt ibland måste jag vrida nyckeln 20 gånger. Jag har fått känslan av att problemet uppträder oftare när bilen är kall men är inte säker på detta.

Tacksam för alla tips
av Ebbe
Låter som ett problem med tändningslåset eller en defekt solenoid. Gör så här: Ta en kabel med en flatstiftskabelsko på, anslut den på startmotorns startrelä (solenoid)
(Orginalkabeln kan oxidera vid anslutningen, så det kan oxå ställa till problem. ) Lägg ur växeln :D och tryck andra kabeländen mot batteriets pluspol. Solenoiden ska nu slå till och startmotorn gå runt. Om inte har du en defekt solenoid. Funkar allt så är problemet vid tändningslåset. (Ovanligt) Kolla även säkringarna så att det inte finns oxid där.
Skriv gärna ett svar och berätta hur det gick!
MVH
Ebbe
av marken
Tack för tipset.
den har fungerat bra ett tag nu så jag har inte kunnat kolla det ännu. jag återkommer
av 164E
Hade det problemet på en 940:a det blev värre, först var det bara i 15 min efter att den var ordentligt varmkörd den inte startade, startmotorn gick aldrig igång, bränslepumpen gjorde det däremot, tillslut fick man vänta 1 timme! innan den ville starta igen. Bytte startmotor, har fungerat bra i en månad nu.
av marken
Hej
Som återkoppling kan jag säga att problemet försvann när jag bytte tändningslås (100 kr på skroten)
Användarvisningsbild
av igelkottar
Bra att du talade om vad felet var, även om det gått en tid sedan dess. :mrgreen:

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]