PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Skrotis
Tjenare alla volvo freaks!
Jag har satt i 140 GT instrument i min duett a-traktor och jag får varken temp eller tank- mätare att fungera. Vet att dom drivs på 6 volt och har köpt spänningsstabilisatorer till dom, men får dom i alla fall inte att fungera. Någon som har ett kopplings schema liggandes eller vet hur dom ska kopplas? Mycket tacksam för svar! :) Mvh Skrotis

(Om tråden ligger i fel kategori, flytta i sånt fall till den rätta)
av Rådlös
Ett litet klarläggande bara, för det verkar för mig, tvetydigt.
Du säger att du har köpt instrument till en Vovo 140, och att dom drivs med 6 volt?
Har jag tolkat dig rätt eller fel?
När 140-serien kom i slutet på 60-talet, hade dom flesta bilfabrikanter gått över till 12 volt som systemspänning. Så även Volvo sedan flera år tillbaka.
I en B20-motor (Volvo 140) brukar väl temperaturen mätas i oljan i topplocket? Och då är det förmodligen ett PTC eller NTC-motstånd (variabelt motstånd) som ger en temperaturberoende resistans. Likaså tankmätaren har ett variabelt motstånd. Men där är det en flottör som rör sig mekaniskt med ytan på bränslet, och på så vis ändrar resistansen mellan + 12 och jord.
Eftersom du skriver 6 volt, så kan man förledas att gissa på att du har en B16? Och det kanske är helt andra mätmetoder där?
av Skrotis
Rådlös skrev:Ett litet klarläggande bara, för det verkar för mig, tvetydigt.
Du säger att du har köpt instrument till en Vovo 140, och att dom drivs med 6 volt?
Har jag tolkat dig rätt eller fel?
När 140-serien kom i slutet på 60-talet, hade dom flesta bilfabrikanter gått över till 12 volt som systemspänning. Så även Volvo sedan flera år tillbaka.
I en B20-motor (Volvo 140) brukar väl temperaturen mätas i oljan i topplocket? Och då är det förmodligen ett PTC eller NTC-motstånd (variabelt motstånd) som ger en temperaturberoende resistans. Likaså tankmätaren har ett variabelt motstånd. Men där är det en flottör som rör sig mekaniskt med ytan på bränslet, och på så vis ändrar resistansen mellan + 12 och jord.
Eftersom du skriver 6 volt, så kan man förledas att gissa på att du har en B16? Och det kanske är helt andra mätmetoder där?
Ja, du har tolkat mig helt rätt! Det står faktiskt tillochmed bakpå instrumenten "5.06V" och det antar jag att det står för att dom vill ha runt 5-6 volt. Farsan sa nämligen oxå att han hade för sig att dom drevs med 6 volt och det va små spänningsstabbar org.! Jag menade oxå vattentemp. inte oljans temp. Sorry ifall jag inte skrev det! Jag förstår att dom reagerar på olika resistans områden, men jag har testat koppla dom på olika sätt men får dom iallafall inte att fungera. Har kollat tankgivaren och den funkar som den ska. Fattar heller inte varför dom ska drivas på 6 volt om det nu är så.? Vore tacksam om någon visste hur dom ska kopplas, om det nu behövs något motstånd imellan. Isåfall vilket ? Finns det någon volvo 140 Manual där elsystemet finns med över GT modellen? tacksam för all hjälp som sagt! :)
av Rådlös
Det närmaste jag kunde komma i en sökning på kopplingsschema 140 var detta:
http://hem.bredband.net/b215872/amazon/ ... 324684.pdf
Det är ett kopplingsschema till Amazon, och ingen självklarhet att det skulle stämma för dig. Men sök vidare på nätet. Det finns människor som säljer sådant. Ingenstans framgår det att det skulle avvika från 12 volt. Och sanningen att säga, tempgivaren för motortemperaturen hittade jag inte ens! Men man kanske måste zooma upp bilden mer?
Jag håller med dig att det låter konstigt att mäta oljetemperaturen, när man talar om kylvatten. Men titta på den här länken:
http://www.nbmarine.se/
Gå in på A-Fordsidan, gå vidare till dagbok och november 2005. Naturligtvis kan man läsa hela dagboken och förundras över vad en del ambitiösa kan prestera. Beundransvärt!
Hursomhelst: För mig låter det konstigt att instrument i en bil med 12 volt systemspänning skall ha 6 volt på bara ett fåtal instrument. Dessutom angivet på hundradelar! Den beteckningen måste betyda något annat?
Men som sagt, sök vidare på nätet. Någonstans måste det ju finnas.
Användarvisningsbild
av P1800
Det bästa är naturligtvis att du letar upp ett kopplingsschema. Om det inte finns så blir det att tänka tillbaka på labbarna på fysiklektionerna och analysera instrumentets funktioner. Det är ju inte så konstiga saker egentligen:

1) Temp, olja och bränslemätare:
En plus-matning in till instrumentet och andra sidan kopplas till respektive givare som varierar resistansen till jord. (Om du har en spänningsstabilisator på instrumentet så ska plusmatningen gå via denna.)

2) Voltmätare
Kopplas mellan plus och Jord, dvs minus. Rimligtvis ska detta kopplas FÖRE spänninssatbilisatorn, dvs på den sidan som kopplas mot batterispänningen.

3) varvräknare
Kopplas till plus och jord det tredje uttaget kopplas till tändspolens
anslutning för brytarspetsarna

4) Laddningslampan
Här jag inga råd ur minnet. Kolla hur det är anslutet på det gamla instrumentet och koppla det nya på samma sätt. Laddningslampan kan man inte vara utan eftersom matningen till genratorns magnetisering går via lampan. Ingen lampa = ingen laddning

Det var väl allt?

Spänningen som instrumentet jobbar med är lägre än batterispänningen, i varje fall på senare 140 och 240.

Tänk på att:

- Kolla var du kopplar in plus så att du får en matning som stängs av när du slår av tändningslåset.

- Göra ordentliga anslutningar, dvs rätt kabelskor, flatstift och använd en bra tång för kontaktpressning

- Isolera öppna kopplingar och manda kablarna annars kan det bli kortslutning. I så fall blir det i bästa fall mycket jobb och otrevlig lukt. I sämsta fall brinner bilen upp

Lycka till!
av Arne
Är fabrikatet Jaeger så bör du ha givarna också. Annars kan du ta kontakt med Instrumentjige i Leksand, de kan en hel del om gamla instrument och har säkert delar också, men det blir inte billigt.

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]