PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvo_Matte
Tjenare!

Har en 142-69 med en något skrämd B20.
Skulle vilja ha ett lite fräckare ljud ur den liknande rally bilar där de får avgassmällar med "eldkvastar".
Vilka modifkationer behövs göras?

Tacksam för all info och tipps!
Användarvisningsbild
av VolvoR
ta bort båda ljud dämparna! så de blir raka rör.!
av Addekarlsson
Sen ska man tänka på att dessa avgassmällar inte är bra för varken avgassystemet eller motorn (förgasarn)...
Många som sprängt sina avgassystem vid dessa smällar...

Vad jag rekomenderar är att du köper ett sportsystem typ Simons 2½" fullflödes.... Då får du bra morr i ljudet. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det som smäller i WRC-bilar är respons-systemet. Där kör dom med gasspjället fullt öppet hela tiden och reglerar varvtalet genom att klippa gnistan istället. Det gör att motorn pumpar luft hela tiden och håller srurr på turbon.

Skaffa öppet luftfilter om du inte har det, en B20 med vass kam ryter skönt i insuget!
av team volvoligan
raka rör räcker, har det på 142 -72:an det låter fan som en rallybil. :D
Användarvisningsbild
av Ramon
Ta bort båda ljuddämparna?!, visst låter det som fan, men jag skulle vilja veta vad besiktningsmännen tycker om det, med tanke på att det finns regler för hur högt, mätt i dB, en bil får låta. Tar man bort båda ljuddämparna är jag ytterst tveksam till att bilens motorljud håller sig inom lagens ramar... Vill man ha ett sportigare ljud så ska man införskaffa sig ett sportavgassystem och öppet luftfilter.
av chrille
har en epa med b20 motor raka rör men med simons minsta ljuddämpare (universal) å det låter grymt å smäller förjäkligt men inga eldkvastar efterwsom som sagt så sköts det av ett responssystem...

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]