Om du misstänker bakre lagret så kan du ta bort bara bakre delen av OD:n så kan du spara en hel del elände.
Om man tar bort hela OD klumpen med mellanstycke utan att noga se till att inte lagerhållaren till växellådan följer med kan man dra isär huvudaxeln så pass att delar från synkroniseringsanordningen till växel 3+4 lossnar, detta innebär då att hela växellådan måste tas ner och plockas isär för att kunna återställas.
Kommer jag ihåg rätt är bakersta delen enkel att ta bort samt återmontera och när den är lös kan man ta bort utgående axel och byta lager men bara om man lossat muttern till kardanstångens medbringare innan bakre struten togs bort. Med mothåll eller mutterdragare kan muttern lossas på en lös del men det är enklare att lägga i 1:an eller backen och lossa den först.
Läs
http://volvo1800pictures.com/document/v ... _4_43A.pdf tyvärr en dålig scanning men bättre än ingenting.
Då man tar bort bakersta delen är den fjäderbelastad så den kommer att krypa ut några mm och lika vid återmontage måste man dra in den sista biten med muttrarna, var noga med att lossa/dra muttrarna jämt så att ingen sneddragning förekommer. Byt även tätningen till medbringaren samtidigt som lagren och kontrollera planethjulen noga det är inte ovanligt att nållagren där är dåliga.