PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Antons94
Hej gott folk! :D Jag är splittrad av olika idéer om hur jag ska gå tillväga med mitt motorprojekt.
Jag har en B20 som jag renoverar just nu och funderar på att stoppa i en K-kam, har planat toppen 1 mm och mer kommer planas vid toppdäckningen.

Tanken är att bilen ska trimmas lite så den blir piggare men inte så den dricker för mycket soppa!
Vad ska jag välja att köpa för förgasare till bilen tycker ni?
?:-/
Undrar även vart man kan få förgasaren justerad i Göteborgsområdet?
av Volvosson
Vid lätt försiktig trimmning, när man vill ha god körbarhet och en problemfri motor,
så vill jag påstå att original insug med EN st original Zenith-Stromberg förgasare är
bästa, smidigaste och billigaste valet. Denna förgasare har en fenomenalt enkel och
pålitlig konstruktion och innehåller ett fåtal delar. Upp till 130 Hk är inga problem.

Mitt tips är att inte plana för mycke. Kompförhållande över 10 ger ofta problem på
en förgasarmotor. Plana inte toppen mer och ta bara av minsta möjliga på blocket.

Misab har delar till förgasaren. De kan nog även renovera den eller justera in den
korrekt när du byggt färdigt motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det där med att trimma, det finns lika många sätt att göra det på som det finns människor som gör det. En sak som alltid måste ingå är en motor i fullgått skick, det räcker inte med en bra motor. Det måste vara hög, jämn kompression och ordentligt oljetryck (= bra lager) annars blir det inte bra. Att bara byta kamaxel i en gammal motor kan göra att det blir sämre, både ork och bränsle ekonomi. En väl utförd trimning gör motorn effektivare, piggare och bränslesnålare vid normal körning. Så här gjorde jag med min PV -62-a så sjönk bränsleförbrukningen med 30% och effekten ökade med c:a 80%. "D" kammen ger bättre "bottenvrid" är "K", men det finns modernare varianter idag som är bättre. Min motor helrenoverades (borrades till B20 standard), Toppen (B20 -74 standard) planades 5mm (c:a 10,5:1), Volvos D-kam och 2 st beg förgasare (Weber DCOE 40mm) från en 2l Alfa Romeo motor monterades och denna bil var en fröjd att köra. Och vilket underbart ljud med 2 st dubbelförgasare och ett sportavgassystem från en Volvo Amazon. Motorn blev (i princip) en kopia av en B20E motor, fast med förgasare. Effekt, c:a 120 - 140 hk. Bränsle ekonomin bättrades på av en overdriveväxellåda, vilket gjorde att toppfarten låg på c:a 200 km/tim (medvind och solen i ryggen :lol: )
av Antons94
Tack för alla goda råd! Hela motorn kommer vara genomgången och total planing kommer inte vara mer än ca 1,1mm då jag inte vill plana för mycket. Känns som att det finns en eller flera anledningar till att motorn original inte har så mycket komp. Weber 28/36 var jag inne på från början och överväger nog att välja en 36/36 DCD. Finns även bestyckningstabell för D/K kam med just Weber 36/36 DCD på misabs hemsida. Att välja 1 förgasare istället för 2 är att 2 stycken förgasare är det lite mycket pill att synka med varandra. :D
av Gelis
På min gamla 140 med B20 (fan blir nästan nostalgisk när man börjar tänka tillbaka på den tiden) så hottade jag upp motorn med 74:ans topplock vilket planades 1 mm, k-kam, weber 36/36, extraktorrör ihopkopplat med 2,5 tums system.
Växellåda med overdrive, vilket var lite pyssel att få ihop med kortning av kardan och anpassning av mellanaxellagret.
Drog iväg rätt bra när man gav plattan i botten för att vara på den tiden. Estimerad effekt ungefär som lennarte beskrev här ovan.
36/36:an är i min värd väldigt lätt att bestycka, jag hade tidigare dubbla SU till ovanstående motor, men blev en annan motor med webern.
Användarvisningsbild
av lennarte
Antons94 skrev:Vad är det för speciellt med 74ans topplock?
När B20E motorn kom -71 (eller det kanske var -72) hade den ett topplock med större ventiler. Framför allt insugningsvetilen var större. Från -72 hade alla motorer detta topplock fast inte lika högt komp.förhållande. Att det blev från en -74 för mig var en slump, den stod på skroten när jag letade efter ett sådant topplock. Just -74 års modell rostade oerhört fort (ny lackmetod och plåt från Polen). Annars är ett A -topplock samma från -72 - 75. Att jag planade min 5 mm var för att få ungefär samma komp.förhållande som E -motorn
av LarsBd
E-motorn kom 70 och hade 44mm imsugsventiler upptagna insugskanaler samt hål för spridarna på över sidan där senare A/B(D) toppar har en plan yta. Så påståendet att alla motorer hade detta topplock är inte korrekt, alla b20 hade däremot 44mm insugsventiler från 72. Gjutningen på de sista topparna skiljer även något jämfört med de äldre 44mm topparna.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:E-motorn kom 70 och hade 44mm imsugsventiler upptagna insugskanaler samt hål för spridarna på över sidan där senare A/B(D) toppar har en plan yta. Så påståendet att alla motorer hade detta topplock är inte korrekt, alla b20 hade däremot 44mm insugsventiler från 72. Gjutningen på de sista topparna skiljer även något jämfört med de äldre 44mm topparna.
Att alla motorer inte hade insprutningsventiler tyckte jag var för självklart för att nämnas, men förutom insprutarna och hål för dito är det samma gjutämne och ventiler till alla motorer som sedan bearbetas till "A","B","C","D","E","F" eller dom olika marinmotorerna. "C" var det gamla "traktorutförandet" som användes i industrimotorer. "E" (och "F") motorn har bl.a större insugskanaler än dom övriga. Det lär ha funnits "F" motor med katalysator (-75 års B20F), men alla "experter" är inte eniga om det. Det nämns i alla fall på Volvo sidor och jag servade en 145-a med katalysator engång i slutet på -70-talet (importerad från Kalifornien).
Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]