PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rl12
Hej

någon som vet vart jag kan hitta en framruta till en Volvo b 58 1969

tacksam för hjälpen
av Rådlös
I min värld är en Volvo B58 en buss! Stämmer det med din fråga?
Jag skulle nog söka här: http://www.veteranlastbilar.se/ eller på något bussforum. Det finns ju olika karosstillverkare (Volvo tillverkade bara chassiet och drivlinan) också så det är nog viktigt att du anger det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ser man på bilder verkar det vara en plan ruta, då har väl (nästan) varje glasmästare härdat glas (altandörrar). Vet ej vilket år det blev lag på laminerat glas i framrutan. Om det ens är det på dessa fordon?
Bilagor
volvo_b58_bjarne_berg_1.jpeg
volvo_b58_bjarne_berg_1.jpeg (436.6 KiB) Visad 965 gånger
Användarvisningsbild
av P210
Ett glasmästeri kan tillverka laminerade/härdade plana rutor i vilken storlek/tjocklek du vill ha, två glasrutor limmas ihop med en plastfilm (lamineringen), till min duettrod fick jag framruta och sidorutor tillverkade av lokala glasmästaren, gav ett par hundralappar stycket 1990, priset har kanske stigit något..!
av Rådlös
Jag kan komplettera med att på den ort där jag bor finns en större glasindustri. Dom gör inget eget glas längre, men dom böjer och färgar etc. etc. etc. glas i alla upptänkliga former och format. Men dom är nog dyra?
Det går att hitta bilder på böjda rutor på en B58 också. Därför tyckte jag att det är viktigt med karossfabrikatet.
Rådlös, som en gång i tiden jobbade i ett kommunalt (stort) bussgarage. Snart 50 år sedan.
av Rl12
hej

det är inte min egen buss, utan jag har enbart bilder på hur den ser ut

enligt bilderna som jag har så är rutan lite svängd/böjd, har 1 glassmästeri på orten, men dom har ej ugn och liknande för att kunna böja till denna + man skulle behöva en mall för att få rutan att passa
av Rådlös
Den firman jag har i min närhet är denna: http://gfabsweden.se/ Dom säger sig kunna göra "vad som helst" med glas. Men jag misstänker att det är dyrt? Därför bör du söka igenom alla veteranföreningar för tyngre fordon först. Det finns ju även tungfordonsskrotar för detta. I Dals Ed har det åtminstone funnits en förut. Jag har inte varit där på flera år, så jag kan inte säga hur det är i dag? Och det finns säkert på flera platser.
Om du har den ena rutan så är det ju bara att mäta upp den och "spegelvända" ritningen så har du även fått fram bilden för den andra rutan med yttermått och böjningsradie. Men som sagt, gå igenom alla fordonsskrotar du kan hitta i första hand. Och glöm inte karossfabrikatet. Det kanske har funnits 10 olika karossfabrikat och alla har använt sina egna rutor. (Egentligen rutleverantörer/glasfabriker)
av rid54
Det viktiga är karosstillverkaren. Det fanns exempelvis många B58 med Hägglundskaross. De har rätt speciella hörnrutor fram och även den bästa sidosikt jag har träffat på i en buss. Är det en sån, så lär det nog vara bra att börja med att undersöka eventuella skrotar, sedan nån mer mångsidig glasfirma, det är definitivt inte planglas i så fall.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vi har köpt av gfab på jobbet, och dom gör "det du ber dom om" men ja, det kostar såklart pengar. Men utan en riktig mall är det nästan omöjligt med något så exakt som en vindruta. Mitt tips är att svetsa en ny ram och montera plant glas, typ laminerat 6,38 eller nåt annat standard. Om du nu inte får tag på en beg. Härdat vill du inte ha framför dej.
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]