PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
Båda bultarna till v-fram ok gick av när jag skulle ta loss oket. bitarna sitter kvar i styrspindeln,
så vad göra går det att rädda styrspindeln eller bara glömma? isåfall hur kommer man åt hålen?
ta loss nav och lager föra att få bort skölden.
Användarvisningsbild
av lennarte
I denna del av detta forum är det inte så många modeller att välja på med skivbroms, så jag förutsätter att det är en Amazon eller 140/160. Förmodligen "sticker" några gängor ut på "insidan" och då kan man svetsa en mutter och "skruva ut" skruven det hållet (om den "gått av" jämns med). Man kan även borra ur "stumpen" med ett lagom stort borr. Börja ned ett litet borr och öka storleken. Borra så nära mitten du kan så "släpper" det och följer med ut när det blir varmt och "spänningen" släpper. I båda fallen gäller, bromsskiva måste bort. Borrar du från "insidan" behöver du "vänsterborr"
http://gson.se/procucts/vansterborr/
Jag handlar en del av dom på jobbet, dom har bra grejer. Är det en Amazon är det ett skruvat okfäste som kan bytas ut
av Arne
Bultarna till bromsoken brukar vara av en hård kvalité så det kan gå få dessa att gänga ut sig med en liten huggmejsel bara man får tag på en liten del av bulten.
av anteb
Är en 142 -70
Har borrat igenom bultarna men de har inte släppt
har borrat 9mm hål

hur stort kan man borra utan att borra bort gängorna?

eller annan lösning?
av Arne
Bultarna tror jag är 1/2" UNC eller UNF. 1/2" är 12,7 mm. Har du borrat exakt i mitten borde du kunna borra minst 11 mm, men på fri hand så är det ytterst osäkert att du hamnat exakt mitt i centrum, kolla det först. Blir det fel kan det gå att renovera gängorna med Helicoil gänginsats. Får du ut bulten så behöver du en gängtapp och gänga upp de gamla gängorna. Som sagt kolla först så det är 1/2" bultar för jag är inte 100% säker.
av anteb
Måste ta loss hjulspindeln så att man kan komma åt bättre, så hur gör man för att ta lös den på bästa sätt misstänker att man måste spärra fjädern??
av Arne
Ställ en domkraft under ndre länkarmen. Lossa styrstaget och krängningshämmaren. Lossa den övre bulten på kulleden och bänd loss den. Lossa den undre kulbulten och släpp försikigt på domkraften så fjädern börjar sätta tryck på länkarmen, slå till på sidan av kulbulten så den hoppar lös. Nu ska spindeln vara loss. Det underlättar om du redan tagit bort bromsskivan.
av anteb
är gängorna skurit ihop eftersom det inte släpper? har filat med en rundfil 2 spår i bulten mitt emot varandra så att det blir två halvor
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]