PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1113712
Det läcker motorolja mellan kopplingskåpan på min B20A -70, är det vevtätningen som har gett upp? är det isåfall filt el. packbox på den modellen?
"Går det" att byta den utan att man måste plocka ur motorn ur bilen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1113724
Original sitter det filttätning både fram och bak (kanske inte på dom sista årsmodellerna). Det finns ombyggnadssats att köpa för att sätta dit packbox, och det brukar betyda att det funnits original också. Svänghjulet måste bort, så antingen lyfta ut motorn eller montera bort växellådan. På dessa modeller (Amazon eller 140) är det inte svårt att "ta ner" växellådan, PV/Duett är lite värre (trångt) om du har en sådan. Då får du ta växellådan först och kåpan sedan, på dom andra tar du allt på en gång.
av Arne
#1113906
Packbox kom på den bakre vevaxeltätningen först på -74 års modell. Det passar att ta från en B21:a och montera i en B18/B20. Den främre går att svarva ur så du får dit en packbox, det brukar finnas utbytes ursvarvade att köpa om man så önskar.
av LarsBd
#1113943
Enligt reservdelskatalogen hade endast B20F i 240 (1975) gummiläppstätningen, alla andra varianter av 140 och 240 med B20 oavsett årsmodelle hade filtring.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]