- fre 13 maj 2016, 20:55
Efter ett kolvbultsras blev det renovering med utbytesblock av min B20-motor. Motorn är genomgången med nya lager (inkl. kamlager), honad med nya ringar och toppen är genomgången.
Motorn verkar snurra på som den ska men när den blir ordentligt varmkörd börjar oljetryckslampan att blinka på tomgång, varvar man till så slocknar den. Va jag har förstått kan detta vara vanligt på gamla slitna motorer, men knappast på en nyrenoverad :shock: .
Har provat följande utan att problemet har lösts:
Bytt oljepump till en helt ny (var inget fel på den gamla), kontrollerade samtidigt tätningsringarna på röret
Bytt oljetrycksgivare samt kollat så att kabeln inte kortsluter nånstans
Provat tjockare olja (20W 50), samt provat med annat filter
Testat med annan vipparmsbrygga
Kontrollerat så att smörjnippeln till kamdreven sitter på plats
Komptestat cylindrarna
Nån som har nån mer idé på vad som kan orsaka detta problem? Det enda som jag kan se återstår är att plocka ur och riva ner den igen :evil: .
Motorn verkar snurra på som den ska men när den blir ordentligt varmkörd börjar oljetryckslampan att blinka på tomgång, varvar man till så slocknar den. Va jag har förstått kan detta vara vanligt på gamla slitna motorer, men knappast på en nyrenoverad :shock: .
Har provat följande utan att problemet har lösts:
Bytt oljepump till en helt ny (var inget fel på den gamla), kontrollerade samtidigt tätningsringarna på röret
Bytt oljetrycksgivare samt kollat så att kabeln inte kortsluter nånstans
Provat tjockare olja (20W 50), samt provat med annat filter
Testat med annan vipparmsbrygga
Kontrollerat så att smörjnippeln till kamdreven sitter på plats
Komptestat cylindrarna
Nån som har nån mer idé på vad som kan orsaka detta problem? Det enda som jag kan se återstår är att plocka ur och riva ner den igen :evil: .