PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Fredfoug
Efter ett kolvbultsras blev det renovering med utbytesblock av min B20-motor. Motorn är genomgången med nya lager (inkl. kamlager), honad med nya ringar och toppen är genomgången.
Motorn verkar snurra på som den ska men när den blir ordentligt varmkörd börjar oljetryckslampan att blinka på tomgång, varvar man till så slocknar den. Va jag har förstått kan detta vara vanligt på gamla slitna motorer, men knappast på en nyrenoverad :shock: .
Har provat följande utan att problemet har lösts:

Bytt oljepump till en helt ny (var inget fel på den gamla), kontrollerade samtidigt tätningsringarna på röret
Bytt oljetrycksgivare samt kollat så att kabeln inte kortsluter nånstans
Provat tjockare olja (20W 50), samt provat med annat filter
Testat med annan vipparmsbrygga
Kontrollerat så att smörjnippeln till kamdreven sitter på plats
Komptestat cylindrarna

Nån som har nån mer idé på vad som kan orsaka detta problem? Det enda som jag kan se återstår är att plocka ur och riva ner den igen :evil: .
av Fredfoug
Har kopplat in en klocka och mätt nu. Vid kallstart ligger den mellan 2-3 bar på tomgång, uppe i arbetstemperatur lite drygt 1 bar.
Men när den har stått och tuffat på tomgång i ca 20 min droppar trycket till 0,4 bar, är väl ungefär då oljelampan börjar att blinka.
Gasar man till går trycket upp över 2 bar.
En polare har en teori om spruckna oljekanaler i blocket som vidgas av värmen, samtidigt som oljan blir tunnare. Aldrig hört om nån som råkat ut för det, kan det vara möjligt?
Är som sagt ett utbytesblock så jag har inte kört med det tidigare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fredfoug skrev:Men när den har stått och tuffat på tomgång i ca 20 min droppar trycket till 0,4 bar, är väl ungefär då oljelampan börjar att blinka
längre tomgångsskörning och Volvo B18/20 har aldrig varit en bra kombination. Det smörjer inte som det ska till kamaxeln och vipparmsbryggan. På -70-talet var det dessutom problem med härdningen på kammarna och det gjorde inte saken bättre såklart. Kan det vara problem med kylningen så motorn helt enkelt blir för varm "lokalt" någonstans (oljetråget??) eller det är för tunn olja (5W-någonting?) Är tomgången stabil och rätt varvtal?? Typ 7 - 800 varv

Edit, såg att du körde 20W-50, kan det vara att den är för tjock? Så det blir för mycket "friktion" i själva oljan??
av Fredfoug
Körde med 5W40 när problemet uppstod, bytte då till en tjockare olja eftersom jag misstänkte att den var för tunn, men det blev ingen förbättring alls.
Har plockat ur termostaten idag, det blev lite bättre men lampan blinkar fortfarande.
Funderar på att renspola kylsystemet ifall det kan vara skit nånstans i kylkanalerna nere i blocket så att oljan helt enkelt blir för varm.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kopplat in en analog oljetrycksmätare så kan du lika gärna prova med en analog oljetemperaturmätare också. Det hade jag i min trimmade PV -62-a. Den räddade mig från ett motorras en gång. Jag låg på motorvägen med "pinnen i botten" söder om åsen (Hallandssåsen) med mätaren i botten också. När det började gå uppför (sydsidan är inte så förskräckligt brant) sjönk ju hastigheten, men oljetemperaturmätaren steg på mindre än en minut från 120 - 130°(som är i överkant av det normala) till över 180°(definitivt över gränsen) Det blev hastigt "gassläpp" ner till normal motorvägsfart och mätaren sjönk ganska snabbt till 150°, vilket var max temp på den oljan jag körde på då (rak SAE 30 Quaker State mineralolja) och när jag nådde toppen på åsen var tempen nere på 120°. På vägen nerför åsen sjönk den till mer normala 80°. Då hade jag legat på över 160 km/tim till mätaren "bottnade" ända från motorvägspåfarten i Helsingborg. Vattentemperaturmätaren rörde sig inte märkbart på hela tiden. Detta var inte högsommar och varmt utan sen vår och typ 15° i yttertemperatur. Motorn hade då gått c:a 2000 mil sedan helrenovering (B18 motor -68, borrad till standard B20). Hade jag inte haft temperaturmätaren hade den motorn inte kommit över åsen
av rid54
Lågt oljetryck kan ha sin rot i många olika saker. Första steget är ju där oljetrycket skapas:

1. Sliten eller defekt oljepump
2. Felaktig (läckande) reduceringsventil
3. Läcka på sugsidan eller igensatt sil

Sedan är det pumpens anslutning till själva kanalsystemet - är det helt tätt där?
Någon kanalplugg som läcker?
Munstycket för kamdrevsmörjning, ingen läcka?
Oljeföringen till ventilmekanismen?

Mer långsökt (och lite tveksamt, jag minns inte motorn i minsta detalj): Oljekanal från blocket till toppen måste ha ett hål i toppackningen; är packningen felfri?

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]