PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1067987
Hej vänner.

För c:a en månad sen bytte jag o kompisen bromsvätska.
Vi pumpade bara ut så mycket vid varje hjul så att behållarna
INTE blev tomma en enda gång.
Idag skulle jag starta upp bilen för första gången den här
sommar-säsongen. Då lyser båda bromslamporna, alltså
både "Brake failure" och "Parking brake" hela tiden.
Jag körde ändå ut från vintergaraget o parkerade utanför.
Lyfte på huven o lossade på kabelskon som sitter under huvudcylindern
ett par ggr. Provstartade igen, men båda lamporna lyser ändå!
Ska jag skruva ur "saken" under huvudcylindern som jag lossade
kabelskon på idag?
Mvh/Håkan
#1067992
Jag har för mig att jag skruvade ur saken i huvudbroms cylindern och tryckte in det som är i den inre änden på saken skruvade tillbaka o lampan var då släckt. En annan grej kan va brytaren vid handbroms spaken som inte trycks ner riktigt när man lossar handbromsen..
Som jag minns det var det samma lampa till broms fel och handbroms indikering men kan ha fel var ju ett tag sedan
#1068000
164forever skrev:Hej vänner.

För c:a en månad sen bytte jag o kompisen bromsvätska.
Vi pumpade bara ut så mycket vid varje hjul så att behållarna
INTE blev tomma en enda gång.
Idag skulle jag starta upp bilen för första gången den här
sommar-säsongen. Då lyser båda bromslamporna, alltså
både "Brake failure" och "Parking brake" hela tiden.
Jag körde ändå ut från vintergaraget o parkerade utanför.
Lyfte på huven o lossade på kabelskon som sitter under huvudcylindern
ett par ggr. Provstartade igen, men båda lamporna lyser ändå!
Ska jag skruva ur "saken" under huvudcylindern som jag lossade
kabelskon på idag?
Mvh/Håkan
Härliga bilar 164:a.Har haft två 69:0r manuell och automat.En 74:a också med lite mer pulver under huven
#1068229
Bromkrets varningen lyser, det beror på att du har haft ojämt tryck mellan kretsarna. Lossa kontakten i fördelningsblocket och peta tillbaks plunchen som har flyttat sig åt det ena hållet. Återmontera kontakten för bromskretsvarningen. Starta motorn och trampa på bromsen, lyser lampan igen så kan det vara kvar luft i bromssystemet eller en skada på huvudbromscylindern som du fått då du trampat pedalen i botten då du bytte bromsolja. Det är så att en gammal huvudbromscylinder har sin rörelse inom ett visst spann, passerar du detta så skadas tätningarna om det finns en vändkant med rost i huvudbromscylindern och då kan du förlora eller reducera bromsverkan i den ena kretsen. Resultat: bromskretslampan tänds.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]