- lör 16 apr 2016, 13:30
#1067864
Hej,
Då min volvo 142-72a kom ut ur ladan för en vecka sedan har två stora problem uppdagats efter en del körning.
1. Bilen startar ibland helt perfekt, ibland inte alls. När det går dåligt känns det som om det inte finns någon kraft, motorn drar knappt runt (instrumentpanelslamporna svajar) och sedan startar den helt plötsligt och går perfekt - ELLER så börjar den ticka. Och idag tickade den enbart och ingen antydan till start och jag antar att det är startmotorn som gör detta läte då den också vibrerar när man känner på den. Ibland låser den sig också precis som att något fastnat - har försökt att knacka på startmotorn om något ska hoppa rätt man har aldrig blivit bättre av det. Tickar gör även det första stora reläet (?) av tre som sitter vänster fram längs vänstra sidan( bilens riktning). Tickandet har hänt vid enstaka tillfällen under 2 års tid men känns nu värre än någonsin... Har även bytt till annat begagnat batteri under denna tid. Är det startmotorn som lagt av eller är det batteriet?
2. En ganska rejäl kylarvattenläcka har uppstått strax bakom fläkten, tycker mig se att det kommer ut kring ett krökt metallrör som går in vattenpumpens högra sida (i bilens riktning) och inte från kylarslangarna. Läcker inte när bilen står still och motorn är kall vad jag sett.
Kan det vara så att det är dags att byta vattenpumpen?
Tackar hjärtligt för tankar och idéer!
Då min volvo 142-72a kom ut ur ladan för en vecka sedan har två stora problem uppdagats efter en del körning.
1. Bilen startar ibland helt perfekt, ibland inte alls. När det går dåligt känns det som om det inte finns någon kraft, motorn drar knappt runt (instrumentpanelslamporna svajar) och sedan startar den helt plötsligt och går perfekt - ELLER så börjar den ticka. Och idag tickade den enbart och ingen antydan till start och jag antar att det är startmotorn som gör detta läte då den också vibrerar när man känner på den. Ibland låser den sig också precis som att något fastnat - har försökt att knacka på startmotorn om något ska hoppa rätt man har aldrig blivit bättre av det. Tickar gör även det första stora reläet (?) av tre som sitter vänster fram längs vänstra sidan( bilens riktning). Tickandet har hänt vid enstaka tillfällen under 2 års tid men känns nu värre än någonsin... Har även bytt till annat begagnat batteri under denna tid. Är det startmotorn som lagt av eller är det batteriet?
2. En ganska rejäl kylarvattenläcka har uppstått strax bakom fläkten, tycker mig se att det kommer ut kring ett krökt metallrör som går in vattenpumpens högra sida (i bilens riktning) och inte från kylarslangarna. Läcker inte när bilen står still och motorn är kall vad jag sett.
Kan det vara så att det är dags att byta vattenpumpen?
Tackar hjärtligt för tankar och idéer!