PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1067864
Hej,
Då min volvo 142-72a kom ut ur ladan för en vecka sedan har två stora problem uppdagats efter en del körning.

1. Bilen startar ibland helt perfekt, ibland inte alls. När det går dåligt känns det som om det inte finns någon kraft, motorn drar knappt runt (instrumentpanelslamporna svajar) och sedan startar den helt plötsligt och går perfekt - ELLER så börjar den ticka. Och idag tickade den enbart och ingen antydan till start och jag antar att det är startmotorn som gör detta läte då den också vibrerar när man känner på den. Ibland låser den sig också precis som att något fastnat - har försökt att knacka på startmotorn om något ska hoppa rätt man har aldrig blivit bättre av det. Tickar gör även det första stora reläet (?) av tre som sitter vänster fram längs vänstra sidan( bilens riktning). Tickandet har hänt vid enstaka tillfällen under 2 års tid men känns nu värre än någonsin... Har även bytt till annat begagnat batteri under denna tid. Är det startmotorn som lagt av eller är det batteriet?

2. En ganska rejäl kylarvattenläcka har uppstått strax bakom fläkten, tycker mig se att det kommer ut kring ett krökt metallrör som går in vattenpumpens högra sida (i bilens riktning) och inte från kylarslangarna. Läcker inte när bilen står still och motorn är kall vad jag sett.
Kan det vara så att det är dags att byta vattenpumpen?

Tackar hjärtligt för tankar och idéer!
#1067886
Du kan ju börja med att mäta upp batterispänningen, den så kallade vilospänningen. Det har du säkert läst här flera gånger förut. När batteriet har vilat sig efter körning och tändningen är avslagen så skall spänningen vara mellan 11,6 volt och 12,7 Volt. Ligger den under det så är batteriet dåligt. Men du skall nog också förbereda dig på att åtgärda startmotorn. När dom blir gamla så blandar det sig en massa koldamm med det olja och fett som har funnits där från början. Det "limmar ihop" startmotorn. Så man kan ta loss starmotorn, öppna och göra rent den. Sedan finns det ju kontaktytor i solenoiden också. Där kan det finnas oxider och annat bränt material. Solenoiden fungerar som en sorts relä eller kontaktor.
Det finns antingen nya startmotorer på bilprylvaruhusen eller renoverade på vissa firmor som gör sådant. Dom finns. Speciella startmotornycklar finns också på bilprylvaruhusen. Det kan vara lite jobbigt att försöka lossa och dra fast startmotorn utan en sådan. Dom har lite av en sådan här form ( med 12-kantgreppet i ändarna.
Vattenpumpar har ett bäst föredatum och dom börjar läcka till slut. Så ett byte där kan vara på sin plats. Men tänk på att om du hittar något begagnat så kan den också börja läcka i övermorgon eller om två veckor.
#1068534
1. Var ute och slipade rent/rengjorde kontaktytorna på kablarna från batteriet-jord samt batteri-startmotor utan någon förbättring med tickandet.
For därför och köpte ett nytt batteri och kopplade in - plötsligt startar den som aldrig förr 1,2,3 ggr i rad. Det mesta pekar på att batteriet var boven här :)

2. Skulle börja skruva loss vattenpumpen för byte med kom inte längre än att jag insåg det trängda läget mellan fläkt och kylare... Antar att det går att få loss de fyra fläktskruvarna (M12 ?) utan att behöva ta loss hela kylaren med slangar och grejor? Kom inte längre då jag hade fel nyckel.
#1068614
Är det fläktskydd (plastkåpan som täcker fläktbladen) får du ta bort det. Tror inte att det var det på 140, men det kan ju vara eftermonterat. I så fall lossar man det och lägger det mot motorn så kommer man åt skruvarna som håller fast fläktbladen. Annars är det 10 - 11-ans lednyckel "som gäller". Jag tror (efter din beskrivning) att gummipackningarna till stålrören torkat sönder. Dom är inte lätta att byta på plats utan man bör nog ta loss pumpen. Då är det kanske lika bra att byta pumpen. Det är "lite trix" att sätta i stålrören med nya packningar, men jag bruka pensla på med packningsklister,
http://www.seab.se/produkter/permatex/p ... ermatex-a/
så brukar de "glida dit". Brukar pensla på mot topplocket och i platserna för gummiringarna på pumpen också så det kan "röra sig" när man pressar den på plats. Har du inte bytt förut så en kort beskrivning. Du monterar der grova röret först, sedan "lirkar i" det lila röret. Därefter sätter du pumpen mot block och topplocket och skruvar i skruvarna nästan helt. Därefter med en större mejsel mellan kåpan över Kamremen och vattenpumpen och trycker upp pumpen mot topplocket och skruvar fast den. Det är noga att det blir "tryck" på ringarna annars börjar det ganska snart att läcka melan toppen och pumpen
#1068765
Är inget fläktskydd nej, utan det är bara kylaren som är i vägen så att säga. Men ska försöka mig på att få av fläkten och pumpen igen idag!
Går det lika bra att strunta i packningsklistret? Och också, upptäckte att generatorn är märkt 40A och mitt nya batteri 60ah - är detta dåligt för batteriet, kommer det aldrig laddas fullt?
#1068777
Det är betydligt lättare med denna typ av klister (är kletigt), men det går säkert med annat (typ fett, vaselin eller liknande), men helt torrt är det lätt att "rulla" tätningen och då läcker det. Samma mot topplocket, det ska "röra sig" lite när man "spänner fast" det.
Dom första växelströmsgeneratorerna som satt på B20 motorerna var på 35A och batteriet då var också på 60Ah. På min 745-a från -88 sitter en generator på 80A och batteriet är fortfarande på 60Ah. Det har att göra med hur mycket extrautrustning som ska drivas samtidigt som batteriet laddas. Batteriet kan inte "ta emot" mer än en viss mängd ström, c:a 15A på ett 60Ah batteri, så det spelar ingen roll hur stor generator du har. Batteriet tar inte emot mer för det. Skillnaden mellan min och din bil är att du har halvljus, elbakruta, vindrutetorkare och eluppvärmt säte medan jag har utöver det du har även har eluppvärmda ytterbackspeglar, bakrutetorkare, elektrisk insprutning, ABS, AC, elektriska fönsterhissar, farthållare m.m som i värsta fall kan vara på samtidigt och ändå ge 15A till batteriet. Nyare bilar har 100A och i vissa fall 200A generator och kanske ännu mer beroende på utrustning. T.ex elektrisk ECC, elektisk servostyrning, för att minska bränsleförbrukningen men även för att göra bilen "självstyrande".
Så visst räcker 40A till din bil, men det hade inte räckt långt idag.
#1068859
Okej, då kan jag vara lugn över att batteriet räcker :) Köpte universalfett jag tänkte gnida in packningarna med sen vid monteringen av pumpen så sitter det förhoppningsvis bättre!
Men nu till ett problem: jag skulle börja skruva av fläkten nu med en fast nyckel. 13 var för stor och 12 alldeles för liten?? Hur går detta ihop? Finns det en mellanstorlek eller har jag blivit snurrig?
Volvo 945 STARTAR EJ

Biltema tändstift har jag inte bra erfarenhet[…]

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]