PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Ser bra ut" är ett mycket missbrukat och luddigt uttryck.
Vet du om kolen ligger an mot kollektorn och ger kontakt? Fungerar laddningslampan? Om du mäter laddspänningen på batteripolerna, vad får du för resultat då? Har du spänt fläktremmen? Vad har du för status på batteriet? Ett dåligt batteri kan ibland vara så dåligt att det inte kan ta till sig och behålla laddströmmen.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoDuett66 skrev:Vad för relä behöver man för denna blinkersspak?
På hemsidan står det att alla delar ingår, då förutsätter jag (i allal fall) att det är reläet också
Om generatorn, som "rådlös" skriver, laddningslampan. Den måste fungera annars "fallerar" allt annat i generatorn och laddning.
Kolla detta, tändning av, lampa släkt. Lyser lampan, generatorfel. Tändning på, lampan lyser, laddningskretsen Ok. Lampan lyser inte, lampan trasig, laddningskretsen avbruten. Prova då att jorda laddningskretsen vid generatorn. Gör så här, på baksidan sitter kolhållaren och den inbyggda laddningsregulatorn. Där sitter en klen röd kabel med flatstift. lossa den och håll den mot jord. Tändning på och kabeln mot jord, lampan lyser, fel på generatorn. Lampan lyser inte fel någostans mellan generatorn och laddningslampan. Det kan vara generatorfel även om laddningskretsen är hel, om du mäter på batteriet med en voltmätare ska den, med motorn igång visa minst 13V på tomgång. Är allt 100% riktigt ska den visa 14V ,men det gör det sällan när det börjar bli "gammalt" men någonstans mellan 13,5 och 14V bör det vara om du "varvar upp" motorn. Gör den inte det, typ ligger kvar på batterispänning (12 - 12,5V) så är det troligen fel på generatorn/regulatorn i alla fall, fast kolen är bra. Kolla även kabelskorna på batteriet och anslutningarna mellan batteri och startmotor och mellan batteri minus och jord i karossen och mellan karossen och motorn (vid växellådan eller kopplingskåpan
Jag förutsätter att du har en växelströmsgenerator med inbyggd regulator eftersom du kollat på kolen, det är inte lika lätt att göra på generatorer med regulatorn utanför generatorn

Mvh
Lennart
av Rådlös
Jag skall inte komma med pekpinnar för pekpinnarnas egen skull, men passar på att informera lite om generatorer i bilar.
Från början, när din Duett var ny, hade den högst troligt en likströmsgenerator. Det har bilarna haft sedan begynnelsen när man insåg behovet av elsystem i bilar. Dom fungerade, men i stort sett inte mer. Dom gav dålig eller ingen alls, laddström på tomgångsvarv. Även på höga motorvarv så var inte laddströmmen särskilt imponerande. Men det fungerade som sagt.
Ungefär i början på 60-talet började bilar att utrustas med växelströmsgenerator. Den fördubblade (minst sagt) i ett slag kapaciteten på laddströmmen. Och inte nog med det, den laddade fullt redan på tomgång. Redan på likströmsgeneratorernas tid hade alla generatorer ett laddningsrelä, en plåtburk bredvid generatorn. Den styrde storleken på laddströmmen. Denna fanns kvar även på växelströmsgeneratorerna i början. (Ett likströmsladdrelä kan inte ersätta ett växelströmsrelä. Dom är olika. Dessutom benämns dom laddningsregulator till växelströmsgeneratorer)
Nästa steg i utvecklingen blir omkring decennieskiftet 1980. Då började växelströmsgeneratorerna få inbyggda regulatorer. Detta gick ju inte över en natt utan bilfabrikanterna fick ju köra slut på dom lager och modellserier som dom hade i produktion. Så efter omkring 1980 har dom flesta bilar generatorer med inbyggd regulator. Den är många gånger kombinerad med kolhållare. Man byter lätt hela enheten.

Likströmsgeneratorerna var ofta ganska smala och förhållandevis långa. Väldigt ofta var dom svarta också. Växelströmsgeneratorerna är lite tjockare och inte så långa. Dom flesta är tillverkade i någon sorts gjutgods, någon lättmetall? Dom är för det mesta metallvita.

Du säger att du har en Bosch-generator. Och det är ju bra. Men det är så att dom flesta Europeiska bilarna har Bosch-generatorer. Det är det dominerande märket. Det finns (fanns?) några andra, Lucas, Magneti Marelli plus några franska tillverkare som jag (lyckligtvis) har förträngt. Det finns även japanska, men dom är vanligast i deras bilar. Nippon Denso är ett märke som jag kommer ihåg. Men Bosch är ett så stort och dominerande märke inom bilvärlden så dom licenstillverkas säkert i Kina. Och är det inte licenstillverkat, så är det rena piratkopior av Bosch! I USA har dom ofta egen tillverkning. Men även där är påverkan från Bosch stor. Förr var det så att dom tre stora bilkoncernerna, GM, Ford och Chrysler hade sina egna tillbehörsfabriker. Vi hoppar över namn, för jag är lite osäker på hur läget är i dag.

Men som i förbigående, om det kan konstateras att din generator är dålig av någon anledning (Jag säger inte att den är det, men om?) så går det att köpa Kinakopiorna på Biltema för en tusenlapp. Originalen kostar kanske 4 - 5 gånger mer.

Jag kompletterar med ett par bilder: Så här kunde en likströmsgenerator se ut, ungefär: http://www.x-parts.se/gm-1953-1964-12v-75a/20488-0

Och här är en växelströmsgenerator: http://www.sagro.se/sv/artiklar/vaxelst ... 18acr.html
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag blev väldigt förvånad när jag kollade den första länken. Tillverkar dom fortfarande likströmsgeneratorer.... ?:-/ Tills man läser texten lite mer noga, det är en växelströmsgenerator. Ordentligt maskerat till förväxling lik en likströmsgenerator, för veteranfordon i första hand. Elchefen på jobbet blev jublande glad när jag visade honom den. Han har en Mercedes 219 -58 som han i flera år haft problem med laddningen på.
:-)-)

Mvh
Lennart
av Rådlös
Jo, jag bildgooglade och valde första bästa. Det blev som det blev.
Pelle Söderström som bygger sin 16-cylindriga Hercules/Sweet 16 har också en maskerad växelströmsgenerator. Men ha har gjort det själv. Nu har han ju både maskinella och kunskapsresurser, så för honom blir det säkert enkelt. Allt för att det skall se ut som 30-talet.
http://www.sweet16.se/ Gå in på bilder och Generator/Dynamo.
av VolvoDuett66
kolen ligger an så det är inget problem där. Laddningslampan fungerar inte då den är bortplockad.
Mäter jag från generatorn får jag just under 12V.
Jag kollade laddningsrelät idag och såg att den var full av vatten, antar att det är den som är paj.
Går det att byta generator till en med inbyggt laddningsrelä från en annan bil som är hyfsat bolt on?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]