Jag skall inte komma med pekpinnar för pekpinnarnas egen skull, men passar på att informera lite om generatorer i bilar.
Från början, när din Duett var ny, hade den högst troligt en likströmsgenerator. Det har bilarna haft sedan begynnelsen när man insåg behovet av elsystem i bilar. Dom fungerade, men i stort sett inte mer. Dom gav dålig eller ingen alls, laddström på tomgångsvarv. Även på höga motorvarv så var inte laddströmmen särskilt imponerande. Men det fungerade som sagt.
Ungefär i början på 60-talet började bilar att utrustas med växelströmsgenerator. Den fördubblade (minst sagt) i ett slag kapaciteten på laddströmmen. Och inte nog med det, den laddade fullt redan på tomgång. Redan på likströmsgeneratorernas tid hade alla generatorer ett laddningsrelä, en plåtburk bredvid generatorn. Den styrde storleken på laddströmmen. Denna fanns kvar även på växelströmsgeneratorerna i början. (Ett likströmsladdrelä kan inte ersätta ett växelströmsrelä. Dom är olika. Dessutom benämns dom laddningsregulator till växelströmsgeneratorer)
Nästa steg i utvecklingen blir omkring decennieskiftet 1980. Då började växelströmsgeneratorerna få inbyggda regulatorer. Detta gick ju inte över en natt utan bilfabrikanterna fick ju köra slut på dom lager och modellserier som dom hade i produktion. Så efter omkring 1980 har dom flesta bilar generatorer med inbyggd regulator. Den är många gånger kombinerad med kolhållare. Man byter lätt hela enheten.
Likströmsgeneratorerna var ofta ganska smala och förhållandevis långa. Väldigt ofta var dom svarta också. Växelströmsgeneratorerna är lite tjockare och inte så långa. Dom flesta är tillverkade i någon sorts gjutgods, någon lättmetall? Dom är för det mesta metallvita.
Du säger att du har en Bosch-generator. Och det är ju bra. Men det är så att dom flesta Europeiska bilarna har Bosch-generatorer. Det är det dominerande märket. Det finns (fanns?) några andra, Lucas, Magneti Marelli plus några franska tillverkare som jag (lyckligtvis) har förträngt. Det finns även japanska, men dom är vanligast i deras bilar. Nippon Denso är ett märke som jag kommer ihåg. Men Bosch är ett så stort och dominerande märke inom bilvärlden så dom licenstillverkas säkert i Kina. Och är det inte licenstillverkat, så är det rena piratkopior av Bosch! I USA har dom ofta egen tillverkning. Men även där är påverkan från Bosch stor. Förr var det så att dom tre stora bilkoncernerna, GM, Ford och Chrysler hade sina egna tillbehörsfabriker. Vi hoppar över namn, för jag är lite osäker på hur läget är i dag.
Men som i förbigående, om det kan konstateras att din generator är dålig av någon anledning (Jag säger inte att den är det, men om?) så går det att köpa Kinakopiorna på Biltema för en tusenlapp. Originalen kostar kanske 4 - 5 gånger mer.
Jag kompletterar med ett par bilder: Så här kunde en likströmsgenerator se ut, ungefär:
http://www.x-parts.se/gm-1953-1964-12v-75a/20488-0
Och här är en växelströmsgenerator:
http://www.sagro.se/sv/artiklar/vaxelst ... 18acr.html