PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

ca 120-130 hk beroende på vilken topp du har.

I min ungdom början av -80 talet hade jag en 140 med B20, K-kam, e-topp, Weber36/36, extractor+ 2,5 tum. uppskattat teoretiskt till ca 130hk. Tyckte den drog i väg ganska bra för att vara på den tiden.
För att få ut rätt kraft ur din motor med 4× Mikuni så föreslår jag vassare kam än K kam
Finns bättre modernare kammar nuförtiden till B20
Försök få fatt på en "E topp" som satt på insprutnings motorerna.
Funkar väl hyfsat bra tillsammans med Mikuni , bara att plugga spridarhålen med kemisk metall eller få svarvat någon form av metallplugg som du sedan pressar i hålen med påkletat packnings klister.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Det kanske finns olikheter i portarna och annat, men jag tog en "A" topp från en -74 och planade 5mm till c:a 10,5 i komp.förhållande (samma aom E-motorn). Volvos "D" kam och 40mm Weber DCOE. Grymt bra bottendrag ventilerna "släppte" vid 180km/tim på 4-ans växel. Denna motor satt i min PV -62-a. Uppskattad effekt, 120-130 (kanske 140) hk. Den gick som ett "skollat troll". Blocket var ett B18 block från -68 som borrades till standard B20 kolvar

Mvh
Lennart
Lennart de E toppar jag har haft har samma kanal area som konade ner mot ventilen som om man hade fortsatt slipa bort material så att kanalen fick samma mått som på ytterdiameter på styrringen som satt mellen insug o topp på standard B20

I alla fall från 140E
240 motorer har jag dålig pejl på.

Alltså man körde utan styrring

Typ en (tror det var så i alla fall) steg 1 topp från Volvo Racing.

Men nu är jag ute på djupt vatten och ni får gärna rätta mig om jag har fel.

ingesjo skrev:de E toppar jag har haft har samma kanal area som konade ner mot ventilen som om man hade fortsatt slipa bort material så att kanalen fick samma mått som på ytterdiameter på styrringen som satt mellen insug o topp på standard B20
Det kan nog stämma, jobbade med en och annan "E" motor under min "aktiva" tid, i slutet av -70-talet. Det blev bytt några motorer för livslängden var "sådär". Det var mer en "resande" som varvade "slut" på dom på Autoban. Då köpte vi "vanliga" begagnade motorblock utan topp och kam (tror vi köpte dom från Volvo) och flyttade över det från den andra motorn. Det var lättare att göra så än försöka skaffa en beg "E" motor. Detta att kanalerna är lite större på "E" motorn tror jag inte har så stor betydelse när man "bara" har 40mm förgasare. Insuget jag hade var det 45mm hål mot förgasarna på, såg ut ungefär så här
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8830&id=1234
men jag hade ,som sagt, "bara" 40mm förgasare. Gjorde "brickor" i aluminum (ungefär som plasttätningarna på bilden, c:a 5mm tjocka) som slipades för (nästan) perfekt passform både mot förgasare och insug så det blev en mjuk övergång. Förgasarna "plockade" jag för övrigt från skroten, från en Alfa Romeo 2000 GTV (130hk). Det behövdes inte bytas ett enda munstycke i dom, det var perfekt bestyckat för min motor. Annars kan det bli problem innan man får det "rätt". Dessa bilar var ganska "talrika" på skroten "på den tiden" (början på -80-talet) när jag byggde om min PV

Mvh
Lennart
Troligen rätt där Lennart, E toppen passar nog bättre mot 45or
Vid 48or bör man nog gå upp ett steg till på toppen
Sedan 50or så är det riktigt genomtänkta och flödade toppar som gäller
Samt max borr på blocket och en bra mycket bättre kam
Körde själv med Volvo Racing kittet som var listat som 170hkkr [FACE WITH TEARS OF JOY] och rejält borrat block till 2100cc
Undrar var dom hittade dom 170??
Det var bara 45or i den satsen...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]