PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#1065560
Tänkte justera ventilerna på min 142:a -72 och tog rådet av Lennarte från en annan tråd:
"..Lite överkurs när det gäller ventiljustering, om du vrider runt motorn till tändningsmärket står på 0º så känner du på 1-ans vippor. Är dom "lösa" kan du justera ventil nr. 1, 2, 3, 5. Sedan vrider du motorn ett varv till 0º igen, då kan du justera ventil 4, 6, 7, 8. Är 1-ans ventiler "fasta" första gången börjar du med 4, 6, 7, 8."

Gjorde på detta sätt men nu startat inte bilen ens? Funkade fint innan jag började justera men nu finns ingen antydan till gnista... :( Tack för snabb hjälp!
#1065564
Känns precis som om jag gjort tvärtom på något sätt eftersom denna tvärvändning från fungerande till stillastående nu skett! Är detta korrekt:
När ventilparet längst fram på motorn i bilens riktning (ettans cylinder som jag förstått?) liksom rör sig samtidigt på motsatt sätt och remskivan samtidigt pekar på 0 grader - DÅ kan jag justera de "lösa" ventilerna?
#1065566
Om du inte har någon gnista som du skriver, så har det näppeligen inget med feljusterade ventiler att göra.

Du har inte råkat slita bort någon kabel.

Ett annat sätt men det blir mer snurrande på motorns vevaxel:

Om 1:ans cylinders ventiler väger dvs är lösa så är det bara att justera dessa, vrid runt vevaxeln tills 2:ans cylinders vippor är lösa, osv 3 o 4.
Senast redigerad av 2 Gelis, redigerad totalt 0 gång.
#1065567
Ventiljustering har inget med tändningen att göra.
Är du helt säker på att du var i nolläge på ettans cylinder?
Det är så här att gradskivan visar nolläge två gånger medan kamaxeln bara vrider sig ett varv. I teorin kan du alltså vara 180° fel. Eller lite mera kortfattat. Vevaxeln rör sig två varv på ett kamaxelvarv.

Lennarts anvisning är inte fel, men det kanske blir enklare för dig om du kör på varje cylinder i stället? Båda ventilerna samtidigt. Snurra fram motorn till tändläge för ettans cylinder. Då skall ettans båda ventiler vara opåverkade från vipparmarna. Så vrider du motorn så att treans cylinder kommer i motsvarande läge. Alltså opåverkade ventiler. Därefter kommer fyrans ventiler. Och sist tvåans ventiler. Det viktiga är att du verkligen hittar nolläge för ettans cylinder. Detta kan du faktiskt kolla en annan väg. Om du öppnar fördelarlocket så ser du i metallkanten på fördelardosan en märkning. Om rotorn pekar rakt över det märket, så är du på tändläge för ettans cylinder.
Så här:
Bild

Tänk även på rätt tändföljd om du har lossat tändkablarna, 1, 3, 4, 2 och skall sätta tillbaka dom. Se till att dom har kontakt också. Dom kan ha åkt ur
sitt läge om man har grejat med tändkablarna. Tryck ner dom i hålen.
#1065569
Jo, det är rätt. Det är alltid "dom lösa" ventilerna som ska justeras. Alltså när ettans (längst fram) "rör sg båda" ska du justera 4, 6, 7, 8. Och när 4-ans vippor rör sig justerar du 1, 2, 3, 5. Gnista ska där vara ändå, så kolla brytarna också.

Mvh
Lennart
#1065587
lennarte skrev:Jo, det är rätt. Det är alltid "dom lösa" ventilerna som ska justeras. Alltså när ettans (längst fram) "rör sg båda" ska du justera 4, 6, 7, 8. Och när 4-ans vippor rör sig justerar du 1, 2, 3, 5. Gnista ska där vara ändå, så kolla brytarna också.

Mvh
Lennart
Ursäkta om jag missförstår men är inte detta motsatta instruktioner jämfört med detta? :
"om du vrider runt motorn till tändningsmärket står på 0º så känner du på 1-ans vippor. Är dom "lösa" kan du justera ventil nr. 1, 2, 3, 5. Sedan vrider du motorn ett varv till 0º igen, då kan du justera ventil 4, 6, 7, 8. Är 1-ans ventiler "fasta" första gången börjar du med 4, 6, 7, 8."

För nu när rotorn är i linje med strecket i fördelaren, alltså ettans nolläge, så är ettans vipparmar lösa. Dock så är ventilerna 4, 6, 7, 8 inte lösa men däremot 1,2,3,5 ? Är förvirrad
#1065599
Ja, cylindrar räknas mig veterligt från kylaren och bakåt mot kopplingen och kraftuttaget. Oavsett om motorn är rakställd eller tvärställd. Även V-motorer räknas så. Sedan kanske det finns underliga och ovanliga motorkonstruktioner som kan räknas annorlunda, men dom tar vi inte upp här.
#1065620
Det lennarte skriver är rätt båda gångerna, dock lite förvirrande för en som inte är så insatt.

I första inlägget skrev han: när 1:ans ventiler är lösa, justera xxxxx
I sista inlägget: 1:ans vippor rör sig, dvs är påverkade ej lösa, justera yyyy
#1065635
Jag brukar vrida runt vevaxeln åt rätt håll tills en av avgasventilerna stänger, vrider man sedan någon enstaka grad till börjar insugsventilen öppna på samma cylinder. Detta läge mellan stängande avgas och öppnande insugsventil är vad man brukar kalla för att vipporna väger.
Då man har hittat en cylinder där vipporna väger kan man justera ventilerna på den cylinder som har tändkabeln mitt emot på fördelarlocket. Tändföljden är som alla vet 1 3 4 2 och det betyder att cylinder 1 är mitt emot cylinder 4 samt att 2 sitter mitt emot 3.
Väger 3 justera 2, väger 1 justera 4, väger 2 justera 3, och slutligen väger 4 justera 1. Man måste med den här metoden vrida runt vevaxeln 2 varv medan det med lennartes metod kan räcka med ett varv. Metoden är dock enklare att komma ihåg för den som inte justerar så ofta och man behöver inte hålla reda på hur cylindrar numreras, vevaxelgrader eller hur rotorn står.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]